Region Stockholm behåller starkt kreditbetyg

Region Stockholm behåller sitt höga kreditbetyg AA+ på lång sikt och A-1+ på kort sikt. Det meddelade det oberoende kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's den 2 oktober.

- Nu får vi trots osäkra tider återigen ett kvitto på att Region Stockholm kommer att klara de finansiella utmaningar som pandemin har inneburit. Bedömningen från i april ligger fast, att Region Stockholm har ett gott ekonomiskt ledarskap, strikt budgetdisciplin samt fortsatta stabila framtidsutsikter. Det är ett fantastiskt arbete i en svår period som bidrar till att vi är där vi är säger Carina Lundberg Uudelepp, regiondirektör i Region Stockholm.

- Med ett högt kreditbetyg har Region Stockholm goda möjligheter att också finansiera kommande investeringar till goda villkor, säger Katarina Holmgren, ekonomidirektör och styrelseordförande för AB SLL Internfinans inom Region Stockholm.

Region Stockholm bedöms också ha en god skuldförvaltning, likviditetshantering samt riskminimerande finansiella policyer.

Om kreditbetyget från Standard & Poor’s

Standard & Poor's gör en kreditvärdering två gånger per år och lämnar rapport en gång om året, under april månad, som beskriver kreditbetyget. Om resultatet i oktober inte är förändrat kommer ingen ny rapport på hösten. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's har under flera år bekräftat Region Stockholms höga kreditvärdighet. Sedan 2007 har Region Stockholm näst högsta kreditbetyg AA+ på lång sikt. Det kortsiktiga kreditbetyget är det högsta A-1+.