Länets kommuner bjuds in till samtal om förbättrad folkhälsa

Länets aktörer behöver ha ett tätt och gott samarbete för att säkerställa en god hälsa i befolkningen, och för att hälsoskillnaderna i befolkningen ska minska. Region Stockholm bjuder in ledande tjänstepersoner från länets kommuner till dialogmöten under hösten om hur samverkan kan vässas ytterligare.

En god folkhälsa skapar förutsättningar för en hållbar utveckling av samhället och för att enskilda ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Invånarna i Stockholms län har ett gott hälsoläge på generell nivå, men det finns omotiverade hälsoskillnader mellan olika invånargrupper som leder till konsekvenser för individ och samhälle. Detta har visat sig inte minst under covid-19-pandemin. Den senaste uppföljningen av RUFS 2050, Läget i Stockholmsregionen, visade också att segregation och folkhälsa är ett område som är särskilt viktigt att bevaka i relation till Stockholmsregionens utveckling.

Länets aktörer behöver arbeta kunskapsbaserat, tillsammans och mot samma mål för att uppnå en hållbar utveckling och god hälsa i befolkningen. För att skapa förutsättningar för länets aktörer att dra nytta av varandras styrkor bjuder Region Stockholm in till en serie dialogmöten med ledande tjänstepersoner i länets kommuner. Dialogerna ska ligga till grund för utvecklingen av en regional samverkansmodell.

Arbetar du inom kommunal förvaltning och vill veta mer om dialogmötena, kontakta Enheten för hälsoutveckling,  Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, e-postadress: ehu.hsf@regionstockholm.se

Region Stockholms roll i länets folkhälsoarbete

Region Stockholm driver strategiskt viktiga utvecklingsfrågor för stockholmsregionen tillsammans med andra regionala aktörer. Arbetet bedrivs inom ramen för den regionala utvecklingsstrategin och -planen, RUFS 2050. I RUFS 2050 finns den regionala prioriteringen att nå en jämlik och förbättrad folkhälsa och bidra till att sluta hälsogapet, vilket innebär en kraftsamling kring frågan fram till 2026. Genom ansvaret för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och insatser inom kultur- och föreningslivet bidrar Region Stockholm till en god hälsa via kärnverksamheterna.