Region Stockholms månadsrapport per augusti 2021

Resultatet för Region Stockholm till och med augusti 2021 var 1 144 miljoner kronor. Det är en negativ avvikelse mot budget på 392 miljoner kronor. Jämfört med resultatet per juli är det är en förbättring, då utfallet var 529 miljoner kronor lägre än budget.

Merkostnader i hälso- och sjukvården uppgår till 1 700 miljoner kronor per augusti. Statsbidrag för ersättning av merkostnader till följd av covid-19 uppgår till 800 miljoner kronor.

Statsbidrag för bland annat smittspårning, provtagning och vaccination uppgick till 2 600 miljoner kronor per augusti, vilket motsvaras av kostnader i hälso- och sjukvården.

Biljettintäkter i kollektivtrafiken var 2 800 miljoner kronor lägre än budgeterat per augusti. I utfallet finns inga statsbidrag som ersätter dessa.

Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning var 1 526 miljoner kronor högre än budget. Ökade räntekostnader i pensionsskulden ger högre finansiella kostnader i jämförelse med budget.

I årsprognosen från april ingår merkostnader för covid-19 samt intäktsbortfall i kollektivtrafiken till sammantaget 6 291 miljoner kronor medan ersättningen från staten uppgår till 2 150 miljoner kronor. Statens ersättning täcker därmed endast 34 procent.

Nästa prognos lämnas i samband med delårsrapporten som behandlas av regionstyrelsen den 19 oktober.

Läs mer i Delårsutfall månadsrapport per augusti 2021