Ny rapport: Fördjupad kartläggning av film i kulturskolan

Filmregionerna och Svenska Filminstitutet presenterar en fördjupad nationell kartläggning av film i kulturskolan – den första i sitt slag för området film i kulturskolan.

Film i kulturskolan kartlagd i ny rapport

Film i kulturskolan är ett litet område som växer stadigt. 2020 bildade Filmregionerna och Filminstitutet ett nationellt nätverk för film i kulturskolan som består av kulturskolechefer från hela landet. På nätverkets initiativ genomfördes en kartläggning av filmverksamheten i kulturskolan under hösten 2021. Nu lanseras rapporten som visar att behovet av både kompetenshöjning och ekonomiskt stöd är stort.

Syftet med rapporten är att ge en mer detaljerad bild av film i kulturskolan, som tydliggör vilka insatser som behövs för att utveckla verksamheten. Men också att ge utvecklingen av film i kulturskolan uppmärksamhet, så att fler kulturskolor ska vilja och våga satsa på film, med stöd från nätverk, Filmregionerna och Filminstitutet.

Några slutsatserna från kartläggningen, som genomfördes läsåret 20/21

Den kompetensmässiga spridningen bland pedagogerna är stor. Från kulturskolepedagoger som inom ramen för sin anställning undervisar i film utifrån sin pedagogiska kompetens och ett intresse för rörlig bild, till de tillfälligt anlitade filmskapare som kan det konstnärliga hantverket men saknar pedagogisk kompetens.

Kulturskolorna önskar fortbildning, kunskaps- och erfarenhetsutbyte och nätverk. På nationell nivå är det ekonomiska stöd som efterfrågas.

Det är en utmaning att locka deltagare till kulturskolan. En överraskande slutsats, som kan förklaras med dilemmat att film som ämne i kulturskolans utbud är relativt nytt, och ställs i relation till musik och andra mer väletablerade ämnen.

Rapporten kan läsas och laddas ned på Filminstitutets webbplats