Första stoppet för vaccinationsbussen i Södertälje

Under onsdagen gjorde regionens vaccinationsbuss med destination gymnasieskolor i områden med lägre vaccinationstäckning, sitt första stopp. Första skolan som fick besök av bussen blev Morabergs studiecentrum i Södertälje. Vaccinationsbussen blev välbesökt och 61 ungdomar passade på att vaccinera sig medan andra studenter fick sina frågor och funderingar besvarade av flerspråkiga informatörer som fanns på plats.

- Det här formatet på aktivitet ligger rätt i tid. Ungdomarna får information och möjlighet till dialog i en trygg skolmiljö och erbjuds också vaccination på skoltid vilket gör vaccinationsprocessen enkel och smidig för dem, säger Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare, Region Stockholm.

Under dagen har också Täljegymnasium i Södertälje haft besök av vaccinationsbussen, som till imorgon torsdag ändrar destination och har sitt planerade stopp med drop- in tider för gymnasieungdomar i Upplands-Bro.

Regionen kommer nu att fortsätta dialogen med kommuner och skolor för att schemalägga fler stopp för vaccinationsbussen.

Hör tankar från skolans elever och personal kring erbjudandet från vaccinationsbussen.