Vaccinationsbuss till Skärholmens centrum

Nu erbjuds Skärholmens boende och besökare att ta sin vaccination i en mobil vaccinationsbuss med drop-in-vaccination. Inledningsvis kommer vaccinationsbussen att finnas på plats två dagar per vecka.

I stadsdelen Skärholmen har 58,8 procent av de vuxna tagit en dos, och 43,7 procent är fullvaccinerade (två doser).

Den mobila enheten gör det möjligt för fler invånare att ta första eller andra dosen vaccin utan tidsbokning.

– Vi ser ett stort intresse för vaccinering i länet och vaccinerar just nu omkring 110 000 -120 000 invånare varje vecka. Nu underlättar vi vaccinationen i områden med lägre vaccinationstäckning genom att erbjuda drop-in vaccination till fler. Vi omfördelar mobila vaccinationsenheter för att erbjuda detta i fler områden med lägre vaccinationstäckning, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare Region Stockholm.

De mobila vaccinationsenheterna kompletterar de större vaccinationsmottagningar i länet som vaccinerar invånare födda 2005 eller tidigare. Val av platser för etablering av de mobila vaccinationsenheterna sker i samverkan med länets kommuner och stadsdelar. De mobila enheterna kan ställas upp i områden med lägre vaccinationstäckning eller intill evenemang med många besökare.

Läs mer om var de mobila vaccinationsenheterna finns och när:
Vaccinationsbuss - 1177 Vårdguiden