80 procent av den vuxna befolkningen i länet har vaccinerats med en första dos

Över 80 procent av alla vuxna invånare i Region Stockholm har nu fått sin första dos vaccin mot covid-19. Det totala antalet registrerade vaccinationer mot covid-19 uppgår till 2 698 965 varav 1 498 677 dos ett och 1 200 288 dos två. Vaccinationstakten i regionen är fortfarande hög med 110 000 -120 000 vaccinerade per vecka.

- Vi ser ett stort intresse för vaccinering i regionen och det är viktigt att vi nu fortsätter vaccinera oss för att minska risken för en ökad smittspridning i höst och för att skydda oss själva och våra familjer och vänner från risken att bli allvarligt sjuk, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Redan nu har 48 procent av 16-17 åringarna i regionen vaccinerat sig med dos ett. Vaccination av ungdomar i åldrarna 16-17 år, födda från 2005 har pågått sedan 9 augusti.

- Jag blir glad av att se det stora intresset som finns bland ungdomarna att vaccinera sig. För att underlätta vaccination av ungdomar i gymnasieåldern  kommer vi i samarbete med kommunerna i Södertälje och Upplands-Bro i nästa vecka ha vaccinationsbussar med drop in-tider ståendes i anslutning till några av gymnasieskolorna, säger Magnus Thyberg.

Vaccinationer mot covid-19 startade i Region Stockholm i slutet av december förra året. I början av mars inleddes vaccinationer i fas två och i början av maj inleddes vaccinationen av allmänheten, alltså fas fyra. Nu vaccineras personer som är födda 2005 eller tidigare.

Aktuell information om vaccinmottagningar och vaccination mot covid-19 finns på 1177.se