Region Stockholm flaggar för Stockholm Pride

Stockholm Pride inleds på måndag och pågår mellan 2 och 8 augusti. Region Stockholm flaggar som vanligt på alla bussar samt utanför sjukhus och landstingshuset.

I vanliga fall deltar Region Stockholm i en rad aktiviteter under Prideveckan. 2021 och 2020 är inga vanliga år. Pandemin kastar fortfarande sin skugga även över Pride. Många av de vanliga utomhusaktiviteterna är inställda. Men till skillnad mot förra årets helt digitala festival kommer årets festival även kunna upplevas på plats om än i mindre skala i enlighet med aktuella smittskyddsrestriktioner.

På grund av pandemin kommer nätverket Preventhiv inte kunna erbjuda besökarna hiv- och syfilistest på plats under Stockholm Pride. För att ändå påminna om hur viktigt det är att skydda sig själv och andra mot könssjukdomar och för att guida till testställen i Stockholm går preventionsnätverket ut med en kampanj på sociala medier.

Uppmaningen om att gå och testa sig sprids även i form av gratisvykort som delas ut på ett 70-tal kaféer och restauranger i Stockholmsområdet. Kampanjen ”Testa dig – skydda dig” kommer att pågå under veckorna 30 till 35. De testställen som hänvisas till är Venhälsan vid Södersjukhuset, Testpoint,  Danvikstull samt Noaks Ark i Stockholm city.

Arbetet för att öka kunskapen om hbtq-frågor pågår året om i Region Stockholm för att alla invånare, resenärer och patienter ska få ett jämlikt bemötande. Arbetet är också viktigt för att Region Stockholm ska vara en inkluderande och hållbar arbetsgivare där alla medarbetare känner sig välkomna och efterfrågade.