Ny vaccinationsmottagning i Södertälje

Måndagen den 12 juli öppnar Region Stockholm en ny vaccinationsmottagning i Södertälje. Det är S:t Aframs vårdcentral i Geneta som nu börjar att vaccinera allmänheten mot covid-19. Tidbokning sker via appen Alltid öppet eller via den kompletterande telefontjänsten.

Med S:t Aframs vårdcentral finns det 37 vaccinationsmottagningar runt om i länet, varav fyra i Södertälje. Parallellt vaccineras det också på fyra vaccinbussar med hållplatser i Botkyrka, Södertälje, Tensta, Husby, Rinkeby, Ekerö och Upplands-Bro samt via vårdcentraler och vissa akutsjukhus.

- Nu ökar vi tillgängligheten till vaccination ytterligare och S:t Aframs vårdcentral är ett viktigt tillskott eftersom de har en god lokal förankring samt tar emot patienter som talar en rad språk utöver svenska och engelska, exempelvis arabiska, syrianska, kurdiska och arameiska, säger Elda Sparrelid, chefläkare i Region Stockholm, och fortsätter:

- I gruppen 30-plus har vi nu en vaccinationstäckning på över 72 procent med en första dos och uppåt 46 procent med en andra. Det är en väldigt bra täckning, men det finns samtidigt vissa områden där det går lite långsammare, och därför behöver vi öka tillgängligheten ytterligare så att så många som möjligt så snabbt som möjligt kan vaccinera sig.

Aktuell information vaccinationsmottagningar och vaccination mot covid-19 finns på 1177.se.