Du som är 65 eller äldre kan nu välja covid-19-vaccin

Folkhälsomyndigheten kommer att upphöra med distribution av covid-19-vaccin från AstraZeneca till landets regioner. Invånare i Stockholms län, födda 1956 eller tidigare, kan nu välja mellan Astra eller mRNA-vaccin (Pfizer/Biontech och Moderna). Vilket mRNA-vaccin man kommer att få kan däremot inte väljas, dessa två vaccin är likvärdiga.

Den som vill boka en vaccination i appen Alltid öppet eller i telefonbokningen, och är född 1956 eller tidigare, kan nu välja om vaccinationen ska ske med AstraZenecas vaccin eller med något av vaccinen från Pfizer eller Moderna.

• Den som vill ta sin första dos nu med annat vaccin än AstraZeneca väljer detta i appen eller telefonbokningen.
  • Den som ska ta sin andra dos, kan välja att fortsätta med AstraZenecas vaccin som dos 2, och då 9 veckor efter första dosen.
  • Den som ska ta sin andra dos kan också välja ett annat vaccin (Pfizer eller Moderna) som ges 9 veckor efter första dosen.
  • Den som är i rätt ålder och som ännu inte tagit någon dos vaccin kan välja AstraZeneca om den vill, men får då ett annat godkänt vaccin i dos 2. Det beror på att Region Stockholm fasar ut användningen av AstraZeneca, med start nu och fram till sista augusti.

- Skälet till ändringen är att vi nu har så mycket bättre tillgång till vaccin och samtidigt ser vi en ökning av smittspridningen. Eftersom deltavarianten av covid-19 just nu dominerar vill vi vaccinera så många som möjligt med två doser så snabbt som möjligt. För att ha ett gott skydd mot allvarlig sjukdom för deltavarianten är det särskilt viktigt att vaccinera sig med två doser så snabbt som möjligt. Det gäller särskilt för personer över 65 år som har en högre risk att få ett allvarligt sjukdomsförlopp om de smittas, säger Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare i Region Stockholm.

- Jag vet att ändringen är efterlängtad och hoppas att de som är 65 eller äldre och som ännu inte vaccinerats med båda doserna bokar in sig och tar vaccin mot covid-19 så snart det bara går, säger Magnus Thyberg.

Telefonbokningstjänsten är öppen för den som inte kan eller vill boka digitalt. Numren finns på 1177.se. Tjänsten finns på flera språk.