AstraZenecas vaccin fasas ut

Folkhälsomyndigheten kommer att upphöra med distribution av covid-19-vaccin från AstraZeneca till landets regioner. Invånare i åldersgruppen 65+ i Stockholms län kommer inom kort att kunna välja mellan Astra eller mRNA-vaccin (Pfizer/Biontech och Moderna). Vilket mRNA-vaccin man kommer att få kan däremot inte väljas, dessa två vaccin är likvärdiga. Förändringen kommer gälla både för de som påbörjar sin vaccination och för de som ska ta sin andra dos. Region Stockholm hoppas att förändringen bidrar till att fler äldre blir fullvaccinerade, vilket är viktigt när antalet konstaterat smittade fortsätter öka i länet och delta-varianten dominerar.

Mer än två miljoner vaccinationer mot covid-19 har nu gjorts i Region Stockholm. I åldersgruppen 65+, som hittills erbjudits AstraZeneca-vaccin, har 88,2 procent fått en dos vaccin och 82,6 procent är fullvaccinerade.

- Tidigare hade vi brist på vaccin och för att använda allt vaccin vi hade effektivt kunde vi bara erbjuda AstraZeneca och inte mRNA-vaccin till åldersgruppen 65+. Snart kan dessa välja andra vaccin då tillgången har förbättrats och fler har hunnit bli vaccinerade. Antalet smittade ökar nu i länet och den mer smittsamma deltavarianten dominerar. Vi behöver därför fortsätta göra allt vi kan för att så många som möjligt är färdigvaccinerade när vi går in i hösten så att smittan inte ska få fäste när skolor och jobb drar igång, säger chefläkare Elda Sparrelid.

- Att skydda våra äldre är viktigt och vi tror och hoppas att de i åldersgruppen 65+ som hittills valt att inte vaccinera sig eller varit tveksamma nu tänker om och bokar sig för vaccination, säger chefläkare Elda Sparrelid.

Deltavarianten dominerar

Deltavarianten dominerar nu i Stockholms län. Deltavarianten bedöms ha högre smittsamhet än andra varianter av coronaviruset.

- Alla tre vacciner som används i Sverige ger ett gott skydd, men det är extra viktigt med 2 doser för bäst skydd mot svår sjukdom för deltavarianten. Även om man är ung och bedömer att man inte kan bli svårt sjuk i covid-19, så bör man vaccinera sig. Inte minst av hänsyn till andra som kan riskera att bli svårt sjuka, säger chefläkare Elda Sparrelid.