Markundersökningar för Roslagsbanan till city
Nu startar Roslagsbanan till city de markundersökningar som behövs för att ta reda på mer om förutsättningarna till den planerade tunneln för järnvägen. Undersökningarna kommer påbörjas i Nationalstadsparken och ger oss underlag till bra planering för rätt läge och byggteknik.
I planerna för Roslagsbanan till city finns en fyra kilometer lång tunnel som går från Universitetet via Odenplan till T-Centralen. Just nu utreder Region Stockholm den bästa möjliga dragningen för tunneln.
Vi genomför nu geotekniska fältundersökningar i närheten av där vi planerar att bygga tunneln för att kartlägga bland annat markförhållanden, bergnivåer och grundvattennivåer. Vi genomför undersökningarna för att kunna planera och bygga tunneln på bästa sätt och med minsta möjliga påverkan på omgivningen.
Fältundersökningarna genomförs dagtid i Nationalstadsparken. Undersökningsområdet ligger på västra sidan av Roslagsbanan, från södra delen av station Universitetet och ner till södra delarna av Frescati Hage, vid gränsen mot Kräftriket.
De som bor, arbetar eller vistas i parken kommer märka av arbetena vid de perioder som borrningarna genomförs. Undersökningarna utförs med borrvagn och arbetena planeras för att ge så liten påverkan på omgivningen som möjligt. Totalt är det 18 punkter vi ska undersöka och arbeten som medför höga ljudnivåer pågår i cirka 10 – 30 minuter per punkt.
Vid borrning i asfaltsytor, andra hårdgjorda ytor och i anlagda park- och trädgårdsmiljöer återställer vi marken när vi är klara. Några grundvattenrör lämnar vi kvar för att kunna mäta i framöver.
Resultaten från undersökningarna tar vi med oss in i den fortsatta planeringen av projektet för att utreda vidare och kunna föreslå bästa läge och byggmetod för tunneln. Just nu håller projektet på med den såkallade lokaliseringsutredningen som kommer att färdigställas i vinter.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Tunnelbanan fyller 75 år 2025 - så firas jubileet
I höst fyller Stockholms tunnelbana 75 år. Nu inleds jubileet, och hela året är fyllt med aktiviteter för att lyfta fram tunnelbanans historia fram till idag.Ny bussterminal i Tumba planeras till 2026 - så ska den se ut!
Bussterminalen i Tumba byggs om för att skapa en tryggare resenärsmiljö, med kapacitet för fler bussar. Se visionsbilder på hur det kan se ut när allt är klart.Nominera till Hållbarhetspriset för arbete mot främlingsfientlighet och rasism
Nominera till hållbarhetspriset för arbete mot främlingsfientlighet och rasism senast 20 februari.