Region Stockholm öppnar ytterligare fyra vaccinationsmottagningar – totalt 14 nya mottagningar öppna från vecka 16

Region Stockholm ökar kapaciteten och tillgängligheten till vaccination och startar ytterligare fyra vaccinationsmottagningar runt om i länet. Totalt finns nu 14 mottagningar som vaccinerar mot covid-19. Vaccinationsmottagningarna kompletterar vårdcentralerna, som fortsatt är navet i vaccineringen.

Vaccinationerna mot covid-19 i fas 2 fortsätter och under veckan öppnade Region Stockholm vaccineringen även för gruppen som är född 1956 eller tidigare. För att ytterligare öka tillgängligheten öppnar i nästa vecka fyra nya vaccinationsmottagningar som ska drivas av tre olika vårdgivare – Capio och Kry samt Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO).

Mottagningarna finns vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad samt i Nacka, Rinkeby och Södertälje. Tiderna är tillgängliga via appen Alltid Öppet – där det behövs Bank-id eller Freja e-id plus för att boka tid – och antalet tider uppdateras löpande. Det går också att kontakta vårdcentralen där man är listad för att boka tid för vaccination på plats hos dem. Mer information om vaccinationerna finns på 1177.se.

- Det är ett stort intresse för vaccinationerna och det är viktigt att vi lyckas vaccinera så många som möjligt på kort tid för att minska smittspridningen och risken att bli allvarligt sjuk. Därför ökar vi nu tillgängligheten till vaccination mot covid-19 ytterligare och startar fyra nya vaccinmottagningar som ska komplettera vaccinationerna vid länets vårdcentraler, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Idag och i helgen är det i princip fullbokat på vaccinationsmottagningarna och i nästa vecka finns just nu en kapacitet på omkring 21 500 tider, men antalet kan öka ytterligare. Tiderna finns tillgängliga i appen Alltid Öppet och jag vill verkligen uppmana de som har möjlighet att boka tid digitalt på en vaccinationsmottagning att göra det eftersom det avlastar vårdcentralerna och deras telefonbokning.

Information om vaccinationsmottagningar

Region Stockholm har 14 vaccinationsmottagningar som kompletterar vaccinationerna vid länets över 200 vårdcentraler.

Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet och är spridda inom länet. De finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Stockholmsmässan i Älvsjö.
  • Filadelfiakyrkan vid Sankt Eriksplan i Stockholms innerstad (öppnar vecka 16).
  • Nacka Strandsmässan i Nacka (öppnar vecka 16).
  • Bredbyskolan i Rinkeby (öppnar vecka 16).
  • Södertälje vaccinationsenhet, Nygatan 18 (öppnar vecka 16).

Information om vaccinationer i fas 2

• Du som är född 1956 eller tidigare kan välja att boka tid på en vaccinationsmottagning som vaccinerar mot covid-19, eller på vårdcentralen där du är listad. För att boka tid på vårdcentralen behöver du vänta till måndagen den 19 april.
  • Boka tid för vaccination på vaccinationsmottagning med appen Alltid Öppet och Bank-id eller Freja e-id plus. Instruktioner för tidsbokning finns på 1177.se. Antalet tider uppdateras löpande och kapaciteten är hög.
  • Det finns inte drop-in mottagningar för vaccineringen, utan alla vaccinationer behöver förbokas.
  • Många vill boka tid samtidigt. Om det är svårt komma fram till vårdcentralen eller in i appen Alltid Öppet vänta en stund innan du försöker igen.
  • Vaccinationen är kostnadsfri. Lämna inte ut ditt BankID eller ditt kontonummer om någon ber om det.

Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Tips inför vaccinationen

• För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.
  • Ta gärna med munskydd för att undvika smittspridning.