Region Stockholm öppnar upp vaccinering för 65-plus

Med start 15 april kan personer födda 1956 och tidigare boka tid för vaccination på någon av länets tio vaccinationsmottagningar via 1177/Alltid Öppet. Från och med måndagen den 19 april kan personer födda 1956 och tidigare kontakta sin vårdcentral för att boka tid för vaccination. Med start 15 april skickas också ett brev med erbjudande om vaccination mot covid-19 för personer 65 år och äldre i Region Stockholm.

Region Stockholm inleder nu slutfasen i vaccinationsfas 2 och öppnar bokningen även för gruppen som är född 1956 eller tidigare. Vaccinationerna görs av tio separata vaccinationsmottagningar och de kompletterar länets över 200 vårdcentraler. Tiderna till vaccinationsmottagningarna bokas via appen Alltid Öppet och för bokning behövs Bank-id eller Freja e-id plus.

Vaccinationstider på vårdcentraler kan från och med måndag bokas via telefon samt via webb eller app, beroende på vad mottagningen erbjuder. Mer information kring bokningen finns på 1177.se.

- I regionen har vi nu registrerat över 407 000 vaccinationer. Mer än 88 procent, respektive 75 procent, av grupperna 80-plus och 75 till 79 år har fått en första vaccindos. På lite drygt en vecka har också över 37 procent av gruppen 70 till 74 år fått en första vaccindos, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm, och fortsätter:

- Vi har bra fart nu och därför har vi beslutat att öppna bokningen även för gruppen som är född 1956 eller tidigare. De kan redan nu boka sin vaccintid på någon av de tio separata vaccinmottagningarna eller på måndag kontakta sin vårdcentral för att boka tid där. Jag vill också uppmana de som har möjlighet att boka tid digitalt på en vaccinationsmottagning att göra det eftersom det avlastar vårdcentralerna och telefonbokningen.

Det här gäller för vaccinering av gruppen 65-plus

Personer som är mellan 65 och 69 år kan alltså från och med torsdagen den 15 april boka tid för vaccination mot covid-19 på någon av de tio vaccinationsmottagningarna som ligger runt om i länet.

Parallellt med att bokningen till vaccinationsmottagningarna öppnar skickas också ett brev med vaccinationserbjudande till alla som är födda 1956 eller tidigare och folkbokförda i länet. Brevet skickas ut i omgångar med start idag torsdag.

I brevet framgår hur bokningen ska gå till och att vaccinationen kan genomföras på mottagarens ordinarie vårdcentral utöver de tio vaccinationsmottagningarna.

Brevet är skrivet på svenska och engelska, men innehåller också kortare information på åtta andra språk – arabiska, persiska, somaliska, tigrinja, polska, ryska, finska och spanska – för att nå ut till så många invånare som möjligt.

- Att vi nu går vidare i fasen innebär att fler åldersgrupper erbjuds vaccin eftersom de olika faserna överlappar varandra., säger Magnus Thyberg, och avslutar:

- Under resten av veckan har vaccinationsmottagningarna en kapacitet på över 12 500 tider och just nu finns lediga tider. För att vaccinera så smittsäkert som möjligt behöver alla vaccinationer förbokas. Det går alltså inte att besöka en husläkar- eller vaccinationsmottagning för en drop-in tid, säger Magnus Thyberg.

Även personer i tidigare faser, eller äldre åldrar, fortsätter att vaccineras, däribland personer som bor på särskilda boenden, de med hemsjukvård eller hemtjänst samt de som är födda 1951 eller tidigare.

Information om vaccinationsmottagningar

Region Stockholm har tio separata vaccinationsmottagningar som kompletterar vaccinationerna vid länets över 200 vårdcentraler. Vaccinationsmottagningarna har hög kapacitet och är spridda inom länet. De finns på följande platser:

• Kulturarenan Fållan i Johanneshov. Öppnar den 16 april.
  • Karolinska Universitetslaboratoriet i Solna.
  • Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
  • Kistamässan i Kista.
  • Sabbatsbergs sjukhus i Stockholms innerstad.
  • Torvalla IP i Haninge.
  • Tullportsgatan i Norrtälje.
  • Odengatan 65 i Stockholms innerstad.
  • Kommunhuset i Täby.
  • Stockholmsmässan i Älvsjö.

Information om vaccinationer i fas 2

• Du som är född 1956 eller tidigare kan välja att boka tid på en vaccinationsmottagning som vaccinerar mot covid-19, eller på vårdcentralen där du är listad. För att boka tid på vårdcentralen behöver du vänta till måndagen den 19 april.
  • Boka tid för vaccination på vaccinationsmottagning med appen Alltid Öppet och Bank-id eller Freja e-id plus. Instruktioner för tidsbokning finns på 1177.se. Antalet tider uppdateras löpande och kapaciteten är hög.
  • I många fall kontaktar vårdcentralerna sina listade patienter när det finns tider att erbjuda i målgruppen 65 till 69 år.
  • Du som inte kan boka digitalt kan ringa din vårdcentral för att få hjälp med att boka en tid på din vårdcentral.
  • Det finns inte att finnas drop-in mottagningar för vaccineringen, utan alla vaccinationer behöver förbokas.
  • Många kommer att vilja boka tid samtidigt. Om det är svårt komma fram till vårdcentralen eller in i appen Alltid Öppet vänta en stund innan du försöker igen.
  • Vaccinationen är kostnadsfri. Lämna inte ut ditt BankID eller ditt kontonummer om någon ber om det.

Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Tips inför vaccinationen

• För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.