Fler än 6 600 lediga tider för vaccination mot covid-19 i Region Stockholm

På Region Stockholms fyra vaccinationsmottagningar som vaccinerar mot covid-19 finns fler än 6 600 lediga tider under vecka 14, alltså den 7 till 11 april. Mottagningarna finns i Älvsjö, Täby, Solna och i Stockholms innerstad och är öppna för personer som är födda 1946 eller tidigare. Tider bokas via appen Alltid Öppet och för bokning behövs Bank-id. Du som inte kan boka digitalt kan ringa din vårdcentral för att få hjälp att boka tid på din vårdcentral.

Sedan knappt två veckor är vaccineringen mot covid-19 för personer som är födda 1946 eller tidigare öppen i Region Stockholm. Intresset har varit stort, och per den 6 april hade hälften av gruppen 75 till 79 år fått en första vaccindos medan över 85 procent av alla över 80 år fått en första dos.

- Det är husläkarmottagningarna som är basen i vaccinationen mot covid-19 och de fyra vaccinationsmottagningarna som öppnat är ett komplement till dessa. Husläkarmottagningarna har hög kapacitet och registrerade under vecka 13 cirka 46 000 vaccinationer, där merparten var gruppen 75 till 79 år, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Under vecka 13 började också ett brev med erbjudande om att vaccineras mot covid-19 att skickas hem till gruppen som är mellan 75 och 79 år. Brevet skickas ut i omgångar och beräknas nå mottagarna under vecka 14 och vecka 15. I brevet framgår hur man bokar tid för vaccination mot covid-19 om man inte har tillgång eller kunskap till den digitala tekniken.

- Vi har hög takt i vaccinationerna nu och jag vill uppmana de som har möjlighet att boka en tid hos våra fyra vaccinationsmottagningar som i veckan har en kapacitet på över 10 000 tider. Antal lediga tider utökas dessutom löpande, och för att vaccinera så smittsäkert som möjligt är det enbart möjligt att boka tid för vaccination. Det går alltså inte att besöka en husläkar- eller vaccinationsmottagning för en drop-in tid, säger Magnus Thyberg.

Lediga tider på vaccinationsmottagningarna per den 7 april

Täby

7/4 – ca 50 lediga tider
8/4 – ca 350 lediga tider
9/4 – ca 400 lediga tider
10/4 – ca 500 lediga tider
11/4 – ca 550 lediga tider

Älvsjö

7/4 – ca 300 lediga tider
8/5 – ca 800 lediga tider
9/4 – ca 500 lediga tider
10/4 – ca 1 500 lediga tider
 11/4 – ca 1 400 lediga tider

Stockholms innerstad (Sabbatsbergs sjukhus)

7/4 – Stängt
8/4 – ca 200 lediga tider
9/4 – tider kommer
10/4 – tider kommer
11/4 - tider kommer

Solna (Karolinska universitetslaboratoriet)

7/4 – ca 15 lediga tider
8/4 – ca 30 lediga tider
9/4 – ca 50 lediga tider
10/4 – Stängt
11/4 – Stängt

Information om vaccinationer i fas 2

• Du kan välja att boka tid på en vaccinationsmottagning som vaccinerar mot covid-19 på uppdrag av Region Stockholm, eller på vårdcentralen där du är listad. För att boka tid på vårdcentralen behöver du invänta brevet med vaccinationserbjudandet.
  • Boka tid för vaccination på vaccinationsmottagning med appen Alltid Öppet. Instruktioner för tidsbokning finns på 1177.se.
  • I många fall kontaktar vårdcentralerna sina listade patienter när det finns tider att erbjuda i målgruppen 75 till 79 år.
  • Du som inte kan boka digitalt kan ringa din vårdcentral för att få hjälp med att boka en tid på din vårdcentral.
  • Det finns inte drop-in mottagningar för vaccineringen, utan du måste följa instruktionerna i brevet för att boka tid.
  • Många kommer att vilja boka tid samtidigt. Om det är svårt komma fram till vårdcentralen, vänta någon dag innan du försöker igen.
  • Vaccinationen är kostnadsfri. Lämna inte ut ditt BankID eller ditt kontonummer om någon ber om det.
  • Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se.

Tips inför vaccinationen

• För att undvika trängsel – tänk på att helst komma ensam till vaccineringen och var gärna på plats ungefär fem eller tio minuter innan.
  • Om möjligt – ha gärna kortärmat. Då går vaccineringen snabbare.