Stöd till idrotts- och friluftslivsorganisationer
Stödet till idrotts- och friluftslivets distriktsorganisationer ska bidra till ett mångsidigt och rikt utbud av fritidsaktiviteter för barn och unga. Det ska också bidra till folkhälsan och stötta barn och ungdomars delaktighet i föreningslivet.
Datum för 2025 års stöd
- Sista ansökningsdag: 2 december 2024
- Sista dag för redovisning av 2024 års stöd: 10 juni 2025
Till e-tjänst för redovisning (stängd)
Region Stockholm stöder länets idrotts- och friluftsliv genom stöd till distriktsorganisationerna. Syftet med stödet är att verka för ett mångsidigt och rikt utbud av fritidsaktiviteter för barn och unga.
Vilka kan söka stödet till idrotts- och friluftslivet?
Distriktsorganisationer i Stockholms län som har kontinuerlig verksamhet sedan minst ett år kan söka stödet. Organisationen ska ha minst fem (5) lokalföreningar i minst tre (3) av länets kommuner.
Organisationen ska också ha minst 400 medlemmar i de lokala föreningarna i åldrarna 6–25 år, bosatta i länet. De ska utgöra minst 60 procent av det totala medlemsantalet i distriktet, eller uppgå till minst 3 000 personer.
Hur söker vi stödet?
Ansökan görs via vår e-tjänst.
Länk till e-tjänst för ansökan
Bifoga en preliminär verksamhetsplan och budget för verksamhetsåret till ansökan.
Distriktsorganisationens ordförande ska signera ansökan via bank id i e-tjänsten. Vissa lämnade uppgifter ska också granskas av auktoriserad/godkänd revisor.
Har din organisation inte tidigare sökt stöd?
Organisationer som inte tidigare haft detta stöd behöver prövas av kulturnämnden innan ansökan lämnas in. Senast den 31 maj året innan ansökan ska organisationen lämna in underlag till kulturförvaltningen med uppgifter om antal medlemmar i olika åldrar, antal lokalföreningar i länets olika kommuner, styrelsens sammansättning samt hur medlemsanslutning går till.
Organisationen ska även bifoga stadgar, senaste verksamhetsberättelse, balans- och resultaträkning samt årsmötesprotokoll. Kontakta gärna förvaltningen innan underlaget lämnas in, så att vi får in rätt uppgifter.
Prövningen sker i kulturnämnden i september. Om organisationen uppfyller villkoren för att kunna söka stöd kan en ordinarie ansökan för nästa års verksamhet lämnas in.
Vad händer om vi beviljas stöd?
Utbetalningen sker i två omgångar; normalt i februari respektive september med lika stora belopp vid varje utbetalning. För att få höstens utbetalning behöver ni lämna in en komplett redovisning för föregående års stöd i tid.
Hur redovisar vi stödet?
Ni redovisar via vår e-tjänst.
Länk till e-tjänst för redovisning
Följande bilagor är obligatoriska i redovisningen:
- Justerat årsmötesprotokoll för innevarande år, där redovisningsåret avhandlas
- Verksamhetsberättelse
- Årsbokslut, signerat av styrelsen
- Revisionsberättelse, signerad av auktoriserad/godkänd revisor
- Redovisningen ska signeras av distriktsorganisationens ordförande innan den lämnas in. Signering görs genom e-tjänsten med hjälp av bank-id.
Välkommen att kontakta oss om du har frågor om stödet.
Kontakta handläggare för stöd till idrotts- och friluftsliv
- Senast granskad: 17 augusti 2023
Du kanske också är intresserad av
Så utvecklas infrastrukturen för länets idrottsliv
Att fler ska vara aktiva oavsett ålder och att tillgången till anläggningar ska öka är två viktiga utvecklingsområden för RF-SISU.Ansökningstider för stöd
Få en överblick över alla ansökningstider och datum för beslut