VR-upplevelser underlättar för barn i vården

Hur kan barn som behöver vistas på sjukhus få en bättre upplevelse? På Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna kan barn genom VR-teknik få kliva in i en annan värld för en stund. Det har visat sig få en rad positiva effekter.

Till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna kommer en del barn för kortare behandlingar. Andra behöver stanna flera månader, och ibland år. Vissa barn har mycket smärtor och har svårt att röra sig och andra är isolerade på sina sjukhusrum under långa perioder. För många av dessa barn finns möjlighet att testa VR, Virtual Reality-teknik som ett sätt att förbättra sitt mående.

Daniel Kemppi arbetar som VR-pedagog sedan sju år tillbaka och växlar mellan olika sjukhus inom Region Stockholm där han erbjuder upplevelser för barn.

Porträtt på Daniel Kemppi, VR-pedagog

- Genom VR får patienten möjlighet att förflytta sig till en annan värld en stund. Sätter du på dig VR-utrustningen kliver du in i en tredimensionell värld. Du kan till exempel hamna på ett korallrev och peta på fiskar eller anemoner. Det finns spel där du kan slå på kuber med lasersvärd i takt med musik, lösa olika sorts pussel och det finns möjlighet att anpassa upplevelser för ett visst barns specifika intressen, säger Daniel.

En flicka i tioårsåldern står med VR-headset och handkontroller i ett sjukhusrum.

VR kan göra att patienterna glömmer bort för en stund att de är sjuka, har smärtor eller att de är på ett sjukhus.

- Helt plötsligt står de upp och rör sig och är väldigt aktiva. Föräldrarna tappar hakan ibland och undrar hur det gick till. Deras barn kanske knappt har rört på sig på ett par veckor och helt plötsligt är de aktiva genom tekniken. Det är ett väldigt engagerande medium, berättar Daniel.

Utvecklats till ett permanent projekt i vården

Idén att använda VR inom vården föddes när Daniel Kemppi började fundera på vilka patientgrupper som kunde gynnas mest av tekniken. Högst upp på listan var äldre inom äldreomsorgen och just barn. Han kontaktade Astrid Lindgrens barnsjukhus och tänkte att han kunde bidra med sin tid en dag i månaden, men projektet har växt och är nu en integrerad del av vården.

Charlotte Elf som är chef över Pedagogiskt resurscentrum på Astrid Lindgrens barnsjukhus, berättar om den första kontakten med VR-tekniken för drygt sju år sedan.

- Daniel kontaktade mig och frågade om vi var intresserade av att använda VR för våra patienter. För mig var VR då helt nytt, men när vi fick prova utrustningen insåg vi snabbt potentialen. Vi förstod att det kunde vara en aktivitet som särskilt passar våra tonårspatienter, som stundtals kan vara lite svårare att engagera, säger Charlotte.

Inledningsvis var tanken att VR kunde fungera som förströelse för patienter som var isolerade på sina rum, men med tiden har det utvecklats till väldigt mycket mer. Nu används tekniken som avledning för att underlätta att till exempel ta ett blodprov, men också för att motivera patienter att röra på sig.

-Vi kunde se att patienter med svår smärtproblematik kunde lockas upp ur sängen och börja röra sig. Sen började vi pröva att ha VR som avledning till exempel när barn ska få en injektion. Om barnet samtidigt får ha utrustningen på sig och till exempel pricka ballonger så hjälper det många barn att slappna av. Det blir bättre för barnet och då blir det alltid bättre för föräldrarna och även för personalen. Alla vinner på det, berättar Charlotte.

Kravlös aktivitet som gör stor skillnad

Daniel menar att tekniken egentligen bara är ett verktyg för att kunna se möjligheter och underlätta i det mänskliga mötet.

- Till exempel en fysioterapeut som möter en patient har ett mål med varför de är där. Att det ska ske någon rörelse eller träning. Det jag erbjuder är helt kravlöst och på barnets villkor. Det bästa med mitt jobb är att jag kan göra skillnad för barn och familjer som är i en svår situation. Ofta är det lite lättare stämning i rummet när jag går därifrån än innan.

Charlotte Elf instämmer i Daniels bild av hur viktigt det kan vara att få med sig en positiv upplevelse från sin sjukhusvistelse.

- Att vara på sjukhus och isolerad från sina kompisar vill inget barn vara. Men att få komma tillbaka och berätta om vad de har fått testa; det kan ge en liten guldkant. För familjer som har det riktigt tungt är det viktigt att kunna bryta av med en positiv upplevelse. Jag tror inte man kan skatta det tillräckligt högt. Det kan vara så otroligt avgörande för hur den här patienten så välmående ska utvecklas.

Film om VR i barnsjukvården

Se filmen där vi får möta Daniel Kemppi och Charlotte Elf som berättar om hur VR kan användas för att underlätta för barn i sjukvården.

VR i barnsjukvården finansieras genom Projektstöd kultur och hälsa.

Läs mer om Projektstöd kultur och hälsa

• Senast granskad: 23 maj 2024