Barn med funktionsnedsättning

Bibliotek ska vara tillgängliga för alla barn, vilket ställer krav på både rummet, medierna och kompetensen hos personalen. Barn med funktionsnedsättning är dubbelt prioriterade i bibliotekslagen. 

Både FN:s barnrättskonvention och funktionsrättskonvention tar upp rätten till ett fullvärdigt liv.

Länk till FN:s barnkonvention om barnets rättigheter

Länk till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (pdf)

Tillgänglighet i biblioteksrummet har flera aspekter. Rummet ska uppfylla krav på framkomlighet, samt tydlighet genom mediernas placering och skyltning. Många barn har också behov av avskildhet och en begränsning av sinnesintryck. Det ska dessutom finnas medier som är tillgängliga. Läs mer om det i avsnittet om Äppelhyllan längre ner på den här sidan. 

Även verksamheten ska vara tillgänglig. Antingen anpassar biblioteket sagostunden så att den passar exempelvis barn från en resursförskola som bjuds in. Eller så går det att utforma sagostunden så att den passar i stort sett alla barn, så kallad universell utformning.

De flesta bibliotek tar emot grupper av barn från förskola eller skola. Även i de grupper som inte kommer från den anpassade skolformen finns barn med kognitiv funktionsnedsättning. Det finns sätt att utforma verksamheten som möjliggör för de barnen att få ett bra biblioteksbesök. Läs om det i Stockholms stadsbiblioteks mycket användbara handledning Bibblan funkar som handlar om att underlätta för bibliotek att skapa rum och verksamhet som är kognitivt tillgängligt för alla.

Länk till handledningen på Stockholms stadsbiblioteks webbplats

Illustration på ett äpple som är glad

Äppelhyllan

På Äppelhyllan finns specialmedier för och om barn med funktionsnedsättning. Det mesta kan lånas hem av barn, föräldrar, pedagoger och andra som möter barn med funktionsnedsättning.

Här finns specialmedier som talböcker, taktila bilderböcker, böcker med tecken som stöd, böcker på teckenspråk, filmer med teckenspråk, enkla bilderböcker, böcker med piktogram och bliss, lättlästa böcker, interfolierade bilderböcker och punktskrift.

På Äppelhyllan finns ofta också litteratur och annat material om olika funktionsnedsättningar för både vuxna och barn. Fakta om barn med synskada, hörselskada, språkstörningar, IF, läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, autism, ADHD, rörelsenedsättning med mera. På en del bibliotek finns även skönlitteratur för barn som handlar om barn med olika funktionsnedsättningar på Äppelhyllan.

Klistermärket med äpplet att märka bokryggar med finns att beställa gratis från Regionbibliotek Stockholm.

Namnet Äppelhyllan är inspirerat av The Library for the Handicapped Child i London som var mycket nytänkande kring medier och teknik anpassade för barn med funktionsnedsättning. Med hjälp av ett litet rött äpple i plast med en liten grön mask som tittade upp, lockade man blyga barn att prata och kunde få kontakt.

Språktåget

Barn som behöver träna lite extra på språket kan remitteras till en logopedmottagning. Logopeden kan rekommendera läsning som stöd, och fylla i en biljett till Språktåget. På biljetten framgår det om det är fonologi, s-ljudet, meningsbyggnad eller något annat område som barnet behöver träna på. Familjen tar med biljetten till biblioteket där biblioteksmedarbetarna hjälper till att plocka fram böcker som passar för just det här barnet.   

Läs mer om Språktåget

Kontakta Regionbibliotek Stockholm

Vill du beställa klistermärken till Äppelhyllan eller kontakta oss om tillgänglighetsfrågor för barn? Välkommen att fylla i detta formulär så återkommer vi till dig! 

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.

Tips på mer läsning om barn och tillgänglighet

Här hittar du tips på länkar till mer läsning och rapporter på temat barn och tillgänglighet ur olika aspekter. 

Länktips för mer information om barn och tillgänglighet

Principen för universell utformning handlar om att skapa lösningar som fungerar för så många som möjligt redan från början, och slipper göra anpassningar i efterhand.

Om Principen för universell utformning på Myndigheten för delaktighets webbplats

Podden Funka olika från Habilitering & hälsa i Region Stockholm
Om NPF, IF, flerfunktionsnedsättning, föräldraskap, kommunikativt och kognitivt stöd, rörelsenedsättning, språklig sårbarhet och mycket mer.

Länk till podden på Habilitering och hälsas webbplats

Podden Lika värde från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Om specialpedagogik för dem som arbetar i skola och förskola samt vårdnadshavare.

Länk till podden på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats

  • Senast granskad: 18 mars 2024