Filmer och mer läsning om Språktåget

Vill du fördjupa dig inom området små barns språkutveckling och Språktåget? Här har vi samlat filmer och tips på lyssning och läsning samt samtalsfrågor.

Filmer om barns språkutveckling och Språktåget

Titta gärna på filmerna i din arbetsgrupp, och använd samtalsfrågorna för att reflektera kring hur ni kan arbeta med Språktåget och små barns språkutveckling på ditt bibliotek.

Introduktion till Språktåget för bibliotekspersonal

Pia Borrman och Nike Hjelm från Regionbibliotek Stockholm presenterar Språktåget och berättar hur biblioteken kan arbeta med materialet.

Till filmen Introduktion till Språktåget

Om små barns språkutveckling

Logoped Elvira Ashby berättar grundläggande om små barns språkutveckling i två filmer. Se gärna filmerna i ordning.

Till film om barns språkutveckling del 1

Till film om barns språkutveckling del 2

Samtalsfrågor till filmerna

1. Fick du nya tankar om hur du kan arbeta med små barn och deras vårdnadshavare, eller andra vuxna kring barn inom till exempel förskolan?
  2. Vilka strategier är viktigast för de barn och föräldrar du träffar? Hur kan du tipsa eller visa dem?
  3. I mötet med de vuxna kring barnen finns sällan tid att prata en längre stund. Hittar du några korta meningar som du kan plocka ut ur filmerna, att använda för att inspirera och peppa?
  4. Vad kan vi svara oroliga vårdnadshavare? Ta gärna upp exempel på frågor du fått i din vardag.

Film om flerspråkig språkutveckling

Laleh Nayeb, logoped och PhD, har forskat om tidig upptäckt av kommunikation- och språkstörning hos flerspråkiga barn på BVC samt tidig intervention. I den här filmen berättar hon om hur språkutvecklingen går till för de barn som har flera språk i familjen.

Länk till filmen om flerspråkig språkutveckling

Samtalsfrågor

1. Vilka argument fick du för vikten av modersmålet för att svenskan ska utvecklas?
  2. Laleh pratar om individualistiska respektive kollektivistiska kulturer. Vad kan du ta med dig av den kunskapen i samtal med familjer? Språktågets syfte är ju att stärka vårdnadshavarens roll för barnets språkutveckling.
  3. Laleh pratar också om att alla inte kommer från en läskultur, utan snarare har en kultur av berättande. Hur kan du ta reda på det, och vilka råd kan du ge om?
  4. Fick du några andra tankar som berör ditt arbete efter att ha sett filmen?

Länktips

Här hittar du länkar för fördjupad läsning om språkutveckling och språkstimulans.

Länktips: TAKK – Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation

Digital kurs i TAKK/TSS, Halmstad kommun

Teckensånger i Yrias värld

Anneli Tisell: Lilla boken om tecken

App: SignitForward finns också som app lär dig tecken (tecken-som-stöd-till-tal) via små videofilmer till svenska ord som är bra att ha i samtalet, eller när man läser bok med sitt barn. Finns till iPhone och iPad.

Logoped Josefin Hansson Teckna språkutvecklande – om tecken som stöd till talet

App: Svenskt teckenspråkslexikon (TSPLex) Sök på ord eller bläddra bland ord i kategorier, till exempel seriefigurer. För vuxna. Finns till iPad och iPhone eller Android.

Podden Läs för mig: Om TAKK, Biblioteken i Halmstad

Digital kurs i TAKK, Infoteket om funktionshinder, Region Uppsala

• Senast granskad: 21 september 2023

Du kanske också är intresserad av

• Det här är Språktåget

Idén med Språktåget är att flera aktörer främjar barns språk. Språktåget underlättar samarbete mellan logopeder, bibliotekarier och barnhälsovården.
  • Beställ material

Här hittar du som arbetar med Språktåget i Stockholms län material att själv skriva ut eller beställa. Allt material är kostnadsfritt.