Salems bibliotek arbetar i tre steg för att nå förskolebarn

Salems bibliotek arbetar med ett projekt riktat till förskolorna i kommunen. Tillsammans med biblioteksgrävlingen Mille besöker de förskolor och ger boktips och följer sen upp med digitala boktips.

Vi ställde några frågor till Maria Brandstedt och Anna Rollenhagen som är barn- och ungdomsbibliotekarier på Salems bibliotek om projektet.

Kan ni berätta lite om projektet Grävlingen Mille tipsar om böcker?

Vi vill utveckla ett samarbete med förskolorna i kommunen och har utvecklat en enkel modell i tre steg för att kunna boktipsa för fler förskolor. Först skickar vi ut material, sedan besöker vi förskolan och sedan följer vi upp med ett digitalt boktips.

En gul prickig skattkista står i gräset

Vad är det för material som ni arbetar med innan besöken?

För att väcka barnens nyfikenhet skickar vi ut en egentillverkad “skattkista” med ett brev och lite ledtrådar från böckerna vi ska prata om. Det gör att barnen blir mer förberedda inför vårt besök och kan börja fundera över vad böckerna kan tänkas handla om. Några förskolegrupper har redan börjat måla teckningar och arbetat utifrån materialet innan besöket.

Kan ni berätta om besöken och de digitala boktipsen?

Sedan besöker vi förskolan och presenterar oss och vår handdocka som är vår biblioteksgrävling Mille. Barnen får boktips och vi använder oss av rekvisitan som vi skickade med i kistan. Det blir ett interaktivt och lekfullt möte mellan oss/grävlingen och barnen. Nästa gång vi träffar barngruppen är det i ett digitalt möte och då får de träffa biblioteksgrävlingen Mille igen. Vi pratar lite om de tidigare böckerna och tipsar om nya böcker. Barnen får i direkt anslutning till boktipsen öppna två paket som levererats till förskolan i förväg och innehåller de två böckerna vi precis boktipsat om.

En person håller en handdocka med en grävling bredvid en skylt där det står. Välkommen till Solgläntan.

Vad har ni fått för respons på projektet?

Barngrupperna brukar bli väldigt engagerade när biblioteksgrävlingen Mille är med och det digitala besöket var också mycket uppskattat av pedagogerna. Vi har fått positiv respons från förskolorna som har deltagit i projektet. Pedagogerna har till exempel kommenterat att barnen var nyfikna på att läsa böckerna efter besöket och att de har arbetat med olika teman som fanns i böckerna. Tanken är att fortsätta erbjuda ett fysiskt besök för de förskolor som vi inte har besökt ännu. Vi vill också att det ska kunna rulla på med digitala boktips som en del av bibliotekets verksamhet riktat till förskolor. Detta förutsatt att det finns tid och resurser för ändamålet. Tack vare medel från stärkta bibliotek har vi fått mer tid och resurser att fokusera på projektet.

• Senast granskad: 22 maj 2024

Du kanske också är intresserad av