2023-2024 Filippa Arrias

På Fridhemsplans nio bildytor vecklar en berättelse ut sig. Dåtiden och nutiden ställs sida vid sida i en serie svartvita akvareller blandat med textstycken och oljemålningar i färg. 

Filippa Arrias (född 1971) är utbildad på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm där hon också undervisat. Måleriet är centralt i Arrias arbete, som ofta utgör ett undersökande av vår uppfattning av tid och minne.

I ett pågående projekt närmar hon sig sin familjs historia och ursprung genom arkivbilder från Surinam. Ett land som hon också besökt och där hon letat upp platserna från fotografierna och tagit nya bilder som i sin tur blivit målningar.

Arrias har delvis sitt ursprung i Surinam och reste dit för första gången 2022. I brist på egna personliga dokument från Surinam har Arrias letat efter arkivbilder som visar platser och relationer som hennes familjs historia kan utspelas genom. En historia som är typisk för många Surinameser. Med hjälp av arkivbilderna, framför allt från Surinams Museum, har Arrias sedan letat upp dessa platser, och låter samtida bilder blandas med arkivens.  

målning porträtt av Filippa Arrias

Både de äldre bilderna och miljöerna så som dom är nu ett par decennier har målats av i bildserien ”Paramaribo tur och retur” på Fridhemsplans tunnelbanestation. Som betraktare vet vi inte alltid vilken tid som gestaltas, nutiden och dåtiden samsas i samma rum. Byggnader byggs upp eller förfaller, ibland nedsjunkna i vatten. En allé där träden först är späda och sedan vildvuxna skvallrar om de årtionden som passerat. Bilderna, målade i akvarell och olja, blir en berättelse att kliva in i och speglar Surinams speciella historia: 

blå världskarta

”Surinam är en plats där olikheter kompletterar varandra. Surinamesen värderar den egna toleransen och är stolt över den, kanske som en reaktion på landets ursprung i kolonialism och slaveri. Tolerans är ett ledord i den nationella identiteten, på en plats där synagogan ligger granne med moskén”. 

 

  • Senast granskad: 30 september 2024