Filmkunnighet – att lära sig ett visuellt språk
Vill du ge dina elever tillgång till ett visuellt språk och redskap för att förstå, värdera och analysera rörliga bilder? Att se, samtala om och skapa film ger barn och unga en nödvändig och grundläggande kunskap om det visuella språket.
Vi lever idag i ett bildsamhälle, där film och rörlig bild är en stor del av vårt vardagliga liv och kommunikation med varandra. Inte minst bland barn och unga. Men även om vi lever i en digital värld och ständigt möter rörliga bilder innebär det inte per automatik att vi är filmkunniga.
Rörlig bild- och filmkunnighet ingår i begreppet MIK, medie- och informationskunnighet, som är ett samlingsnamn för de kompetenser som gör att vi kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medier.
Visuell läskunnighet
När vi pratar om filmkunnighet understryker vi ett synsätt där film och rörlig bild, precis som text och ord, är ett språk vi behöver lära oss. Det handlar om en visuell läskunnighet. Att vara filmkunnig innebär att förstå och använda rörlig bild, vilket innefattar både en kulturell, kritiskt och kreativ kompetens. En bra metod för att uppnå dessa färdigheter är att ta del av och delta i filmverksamhet – att se, samtala om och skapa film.
En förutsättning för ett demokratiskt samhälle
Filmkunnighet är också viktigt i ett större demokratiskt perspektiv. Det är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle. Genom att vara filmkunniga kan vi vara källmedvetna, analysera och värdera innehåll, och få verktyg som behövs för att kunna delta och engagera oss i samhället.
En filmhistorisk resa
Svenska Filminstitutet har tagit fram ett material, En filmhistorisk resa, som riktar sig till lärare som arbetar i årskurs 7–9. Materialet består av lektionsupplägg, filmklipp, texter och handledningar som syftar till att öka filmkunnighet och elevers kompetens om den rörliga bildens historia, uppbyggnad och utveckling.
Till materialet på Svenska Filminstitutets webbplats
Kontakta Region Stockholms filmkonsulenter
Vill du har råd och stöd är du välkommen att kontakta oss.
- Senast granskad: 10 januari 2024
Du kanske också är intresserad av
Filmhandledningar och material
Letar du efter kunskapsunderlag för att arbeta med film inom till exempel pedagogisk verksamhet? Här finns material att använda i arbetet med barn och unga.Ska du visa film i skolan eller annan undervisning?
För att visa film i undervisning behöver du lösa rättigheterna för det du ska visa. Region Stockholms filmkonsulenter tipsar om var du hittar filmer.Arrangera filmverksamhet för barn och unga
Vill din kommun erbjuda filmverksamhet till barn och unga i form av exempelvis workshops, samtal, kurser eller föreläsningar?Rådgivning om visning och spridning av film, filmverksamhet för barn och unga
Vill du har vägledning kring att visa film, eller filmverksamhet riktad till barn och unga? Kontakta Region Stockholms filmkonsulenter!