Konst på teknikhusen längs Tvärbanan

Längs Tvärbanans utbyggnad finns tretton teknikhus och nio av dessa har konstfasader. Konstnären Rebecka Bebben Andersson berättar om hur hon arbetat för att ta fram verken.

Teknikhus med konst

Gestaltningen av fasaderna på teknikhusen, som ligger i anslutning till det nya spårområdet och hållplatserna, ingår i ett konstuppdrag initierat av SL. Det är första gången som konst uppförs på ett sammanhållet antal teknikhus, och det är därför ett unikt projekt inom den offentliga konsten. Teknikhusen ligger placerade utmed hela spårsträckan och har olika storlek och höjd.

Teknikhus med konst på fasaderna vid Rissne torg
Teknikhus vid Rissne torg under uppbyggnad 2024, med konst på fasaderna.
Foto: SL

Konstnären Rebecka Bebben Anderssons förslag är konstnärlig gestaltning i tekniken grafisk betong. Tekniken gör det möjligt att skapa hållbara mönster och bilder som relief i prefabricerade betongytor. Reliefen är endast några millimeter djup och mycket tålig.

– Det är viktigt för mig som konstnär att förhålla mig till platsen där verket ska vara, berättar Rebecka och fortsätter:

– Jag bestämde mig för att arbeta med berättelser om platserna där teknikhusen är placerade. Jag valde att arbeta med slumpvis utvalda kvinnor och flickor med starka relationer till platserna. De berättar någonting för mig som jag tolkar i bild. Jag låter deras historia breda ut sig och beskriva platserna även för andra.

Klotterskydd

Teknikhusen är tänkta att berika den plats där de finns. Det finns små detaljer på bilderna som man bara kan se när man kommer nära. En del teknikhus undantas den konstnärliga gestaltningen, bland annat för att de senare ska byggas in i andra byggnader. Dessa ges en tillfällig eller permanent beklädnad som klotterpreventiv åtgärd. Kartan till höger visar teknikhusens placering utmed Kistagrenen.

Teknikhus utan konst

De teknikhus som inte förses med konst utrustas i stället med träribbor på fasaderna. Trästrukturen byggs lika hög som dörrarnas överkant runt hela huset. Stuprör, dörrar och annan utrustning på fasaderna förses med en ram av trä för att möta trästrukturen. På trästrukturen fästs romber i ett slumpmässigt genererat mönster.

Vad är ett teknikhus?

Teknikbyggnader är ett begrepp som inkluderar både teknikhus & likriktarstationer. Teknikhusen får sin strömförsörjning från likriktarstationerna, vidare är teknikhusens uppgift att strömförsörja objekt längs Tvärbanan och koppla upp objekt till SL:s telenät som kräver 230V & 400V.

Exempel är belysning på plattformar, strömförsörjning till trafikinformationsskyltar och strömförsörjning till signalutrustning. Likriktarens uppgift är att strömförsörja teknikhusen och att strömförsörja kontaktledningsnätet.

Delar av den här texten finns också att läsa i gestaltningsprogrammet för Tvärbanan. Den hittar du på huvudsidan Tvärbanan till Helenelund.

• Senast granskad: 15 maj 2024