Tvärbanan till Helenelund
Tvärbanan byggs ut åtta kilometer från Norra Ulvsunda till Helenelund. Trafikförvaltningen inom Region Stockholm ansvarar för utbyggnaden. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun.
Detta gör vi
Region Stockholm/SL bygger ut Tvärbanan från Bromma flygplats till Helenelund, via Rissne, Ursvik och Kista.
Syfte
Med utbyggnaden av Tvärbanan knyter vi ihop arbetsplatser i norr med bostadsområden i söder och vice versa. Resenärer i Stockholm ges en möjlighet till spårbunden kollektivtrafik till och från Bromma flygplats och Kistamässan. Tvärbanan ger möjlighet till smarta byten mellan tunnelbana, pendeltåg och bussar.
Vem som påverkas och tidplan
Alla som bor i närområdet kommer i någon mån att påverkas under byggtiden. Sträckan Bromma flygplats till Ursviks är pausad och ny prognos håller på att tas fram. För sträckan Ursviks torg till Helenelund kommer en tidplan tas fram under 2024.
Aktuellt läge i Tvärbanan till Helenelund
Bromma flygplats till Ursviks torg
Efter att avtalet med entreprenören Gülermak hävdes i juli, pågår nu en begränsad produktion på sträckan Bromma flygplats-Ursviks torg.
Detta arbete förbereder för en mer ordnad paus i projektet. För att kunna upphandla en ny entreprenör krävs färdiga handlingar, som just nu håller på att tas fram. Planeringen för kommande upphandlingar, där ersättare för Gülermak ska utses, är under arbete, men det finns ännu ingen tidsprognos för när detta blir klart.
Ursviks torg till Helenelund
Projektering av sträckan Ursviks torg-Helenelund pågår för fullt, och upphandling av entreprenör för denna del av utbyggnaden förväntas ske efter årsskiftet.
Under september månad utförs provborrningar i Kista för att förbereda kommande arbete.
Nyheter
Vi publicerar löpande nyheter om Tvärbanans utbyggnad.
Nattarbete vid Ulvsundavägen under veckorna 44–47
Nattarbete på Bällstavägen och Ulvsundavägen under två veckor
Flytt av trafikanordningsmaterial under vecka 39 i Rissne
Tvärbanans linjesträckning
Tvärbanan sträcker sig från hållplats Norra Ulvsunda via Bromma flygplats och sedan vidare mot Helenelund genom Sundbyberg. Den utbyggda spårvägen blir åtta kilometer lång och stannar vid tio nya hållplatser, och passerar genom tre kommuner; Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.
Resandet med Tvärbanan förväntas bli stort eftersom några av Stockholm läns mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs sträckan.
Områden som påverkas
När vi bygger ut Tvärbanan arbetar vi på flera platser samtidigt vilket påverkar olika områden.
- Hur området Solvalla påverkas
- Hur området Rissne-Ursvik påverkas
- Hur området Kista-Helenelund påverkas
Tusentals bostäder planeras längs Tvärbanan
Tillväxt sker där det finns infrastruktur. Längs Tvärbanans sträckning kommer det att byggas nya bostäder.
Res till Bromma Blocks och Bromma Flygplats
Tvärbanan går efter hållplats Norra Ulvsunda över Ulvsundavägen på en egen bro och stannar vid hållplats Bromma Blocks. Efter nedfarten till handelsområdet fortsätter den på mark fram till Bromma flygplats.
I Annedal anläggs en tredje hållplats i nära anslutning till bostäderna i området. Spårvägen fortsätter därefter över Mälarbanans spår och Ulvsundavägen, längs Kavallerivägen till Rissne torg. I Rissne placeras den fjärde hållplatsen med möjlighet för byte till tunnelbanans Blå linje och till buss.
Bro över Enköpingsvägen
Från Rissne till Ursvik går spårvägen på egen banvall och på bro över Enköpingsvägen. Vid Ursviks torg planeras en bytespunkt mellan spårvägen och busstrafiken. Hållplatsen därefter blir Ursvik norra.
Tvärbanan fortsätter sedan över Järvafältet, där dragningen ska göra så lite intrång som möjligt på miljön. En hållplats placeras i Ärvinge med närhet till bostäder och arbetsplatser.
Kista centrum
Därefter går spårvägen längs Hanstavägen fram till Kista centrum, där en bytespunkt skapas med tunnelbanans Blå linje och bussar.
Från Kista centrum går spårvägen i blandtrafik mot Kistamässan och sedan vidare mot Helenelund där ändhållplatsen placeras i nära anslutning till pendeltågsstationen.
Gestaltningsprogram
Gestaltningsprogrammet från 2021 är en vidareutveckling av det gestaltningsprogram som fastslogs 2016. Gestaltningen visar spårvägens sträckning med utbyggnaden till Helenelund, och kallas därför Gestaltningsprogram 2.0.
Spårsträckan från Norra Ulvsunda till och med Bromma flygplats (3+465) ingår i avslutade eller pågående entreprenader och beskrivs därför inte i Gestaltningsprogram 2.0.
Konst på teknikhusen
Av de tretton teknikhus som finns utefter sträckningen har nio stycken konst på fasaderna. Uppdraget att smycka fasaderna gick till konstnären Rebecka Bebben Andersson. Här kan du läsa mer om konsten på teknikhusen.
Ansvarsförhållanden
Region Stockholm ansvarar för utbyggnaden av Tvärbanan. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun.
Om Tvärbanan till Helenelund på Sundbybergs stads webbplats
Om passagen för Tvärbanan till Helenelund på Trafikverkets webbplats
Kontakta SL – för dig som är privatperson
För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.
Telefon
Webb och chatt
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media
Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.
Telefon
E-post
- Senast granskad: 18 oktober 2024