Saltsjöbanan får nya tåg
För att möta den ökade resandeefterfrågan och samtidigt åtgärda bullerproblematiken som omger de cirka 50 år gamla tågen som rullar idag ska vi öka kapaciteten på banan med inköp av 16 nya moderna fordon till Saltsjöbanan.
De nya tågen som har fått arbetsnamnet X25 kommer innebära en tystare, trevligare och bättre resenärsupplevelse. Även boende nära Saltsjöbanans spår kan vänta sig en tystare tillvaro i vardagen.
I början av 2020 godkände trafiknämnden i Region Stockholm förslaget om att köpa in, och förbereda Saltsjöbanan för, 16 stycken nya moderna fordon. Slutgiltigt beslut fattades av Regionstyrelsen samma vår. Dessa fordon ska ersätta dagens föråldrade fordon av typen C10/11.
Tidplan
- 2023 - 2024: Upphandlingsarbete
- Q1 2025: Kontraktstilldelning
- 2025 - 2027: Produktion och fordonstester
- 2028: Tågen börjar tas i trafik
- 2029: Saltsjöbanan börjar köra med 12-minuterstrafik
Upphandlingsarbetet pågår och en leverantör kommer att tilldelas under 2025. Först då vet vi mer om de kommande tågens utseende och funktioner.
Enligt nuvarande plan ska de nya tågen börja tas i trafik under 2028. De kommer att levereras successivt med ungefär ett tåg i månaden.
Nya tåg och tätare trafik
När banan är återlagd hela vägen in till Slussen igen och tillräckligt många tåg har tagits i bruk kommer vi att öka turtätheten på Saltsjöbanan. Från dagens 20-minuterstrafik ska vi börja köra med 12-minuterstrafik. Detta kan som tidigast ske i början av 2029.
Ökad tillgänglighet och komfort
För resenärerna kommer de moderna fordonen bidra till minskad trängsel och ökad tillgänglighet ombord, till exempel om du reser med barnvagn eller har en funktionsvariation. Komfort och ljudbild kommer att förbättras, samt trafikinformation via elektroniska skyltar. De nya vagnarna väntas bidra till en bättre bullermiljö längs med hela Saltsjöbanan.
Saltsjöbanan förbereds för de nya tågen
Parallellt med upphandlingsarbetet och produktionen av de nya tågen så utför vi en rad åtgärder längs Saltsjöbanan för att förbereda den för de nya modernare tågen.
Bland annat ska vi förstärka elkraftkapaciteten längs hela banan, inklusive en högspänningsförstärkning och en ny likriktarstation vid Neglinge depå.
Läs mer om högspänningsprojektet.
För att Neglinge depå, som hanterar Saltsjöbanans alla tåg, ska kunna ta emot de nya fordonen behöver vi bygga om depån. Projektet innefattar en ny verkstadshall med två underhållsplatser, utrymmen för lager, teknik och personal, samt göra anpassningar inne i den befintliga depåbyggnaden.
Kontakta SL – för dig som är privatperson
För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.
Telefon
Webb och chatt
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media
Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.
Telefon
E-post
- Senast granskad: 7 februari 2024