Aktuella arbeten vid Norra Danviksbron

Här beskrivs pågående och kommande arbeten inom renoveringen av Norra Danviksbron som pågår hösten 2023–slutet av 2026 eller början av 2027.

För att få aviseringar om förändringar i projektet samt kvälls-/helg-/nattarbeten kan du registrera ditt mobilnummer.

Senaste nytt

  • Rivning av balansstöden pågår och en spont har börjat borras på Nackasidan. 
  • Ett av bilkörfälten på södra Danviksbron har stängts av vilket innebär två körfält i vardera riktning. 
  • Gång- och cykelvägarna under bron på båda sidor om bron har stängts av. 

Påverkan på sjötrafiken

Just nu är det inga begränsningar i Danvikskanalen. Inom kort kommer farledsbredden att begränsas till 17 meter. 

Farleden stängs av helt vid lansering av den nya broklaffen samt vid vissa arbeten som görs från en pråm i vattnet.

Farledshöjden kommer att begränsas när vi utföra arbeten på den södra bron samt när den nya bron lanserats och tills öppningsfunktionen färdigställts.

Vi har fem planerade avlysningar av kanalen, tre totala avlysningar då ingen sjötrafik är tillåten och tre partiella avlysningar då höjden begränsas till 11,8 meter. Följ länken för aktuella datum.

Läs mer om farledsbegränsningarna

Registrera dig för SMS-aviseringar vid farledsbegränsningar

Påverkan på biltrafiken på södra bron

Bilkörfältet som ligger närmast norra bron stängs av på grund av säkerhetsskäl, vilket resulterar i att det blir två körfält i vardera riktningen för bil- och busstrafik.

Precis som under de tidigare arbetena tas några parkeringsplatser vid Fåfängan i anspråk.

Påverkan på gång- och cykelvägar

Precis som tidigare stängs gångvägarna under bron på vardera sidan kanalen av under större delen av projektet. I de fall det blir längre pauser utan arbeten kommer vi om möjligt att öppna upp gångvägarna. Det är dock inget vi kan lova i dagsläget. 

Karta över arbetsområdets utbredning under återuppbyggnaden.

Bullrande arbeten och arbetstider

Arbetstider är fortsatt vardagar, kl. 07.00 - 19.00. Enstaka arbetsmoment kan också kräva arbete under kväll/natt/helg, men det sker i undantagsfall. 

Återuppbyggnadens arbeten kommer att alstra en annan typ av buller än nedmonteringen gjorde. Generellt sett kommer det att bullra mindre, men vissa moment kan dock vara störande för omgivningen, såsom pålning. 

Projektet förhåller sig till Naturvårdsverkets riktlinjer för buller. 

Så går återuppbyggnaden till

Arbeten på Stockholmssidan

Med start i september 2024 och fram till årsskiftet gör vi fortsatta rivningsarbeten och schaktar oss ned till botten vid brons västra landfäste. När vi kommit ned i nivå med kajen och rivit den gamla bottenplattan börjar vi med återuppbyggnaden och dess betongarbeten.

Vi bygger under våren 2025 en ny bottenplatta och ett nytt teknikutrymme i samband med det påbörjas bygget av nya bärande konstruktioner innanför landfästet.

Nästa steg, med start senhösten 2025 enligt plan, blir att bygga den så kallade balanskonstruktionen av stål. Stålet kommer i prefabricerade stora stycken för att monteras på plats. Parallellt med detta bygger vi även maskinhuset som bland annat innehåller de motorer och växlar som ska lyfta upp bron vid broöppning.

Den stora motvikten i betong gjuts under vintern 25/26. Då bygger vi en stor stålkonstruktion som formen kommer att vila på  och gjuter motvikten i position för nedfällt läge. Det arbetet beräknas bli klart i början av 2026.

Rivning av Norra Danviksbrons pelare

Arbeten på Nackasidan

Även på Nackasidan börjar vi arbetena hösten 2024 med att riva och schakta bort material för att kunna bygga ny grundläggning, vilket väntas pågå till årsskiftet. Vid arbetena längre in på land i anslutning till 222an kommer vi först göra en spont för att kunna schakta ur för grundläggning av det nya landfästet.

Efter årsskiftet, under våren 2025, börjar vi med pelarna som betongdelen av bron ska vila på. Innan pelarna kan byggas upp ska vi borra pålar för  den nya grundläggningen som de ska vila på.

Första pelaren vi återuppbygger är den längst ut mot kanalen, som brons ände lägger sig mot när den är stängd. Sedan följer bottenplattorna för pelarna längre in mot land.

Under andra halvan av 2025 bygger vi betongdelen av bron vilket innebär en stor mängd form- och gjutningsarbeten.

Broklaffen levereras och projektavslut

Leveransen av den öppningsbara ståldelen av bron, klaffen, är den sista stora milstolpen i projektet. Den tillverkas på annan ort och transporteras i ett helt stycke på ponton via kanalen för att lyftas på plats. Detta planeras ske under våren 2026. Sedan följer några månaders arbete med att göra installationer och kompletteringar på och omkring bron.

Vi avslutar återuppbyggnaden med att lägga asfalt för busskörfältet och lägga Saltsjöbanans spår på plats.

När bron är på plats och alla arbeten är klara sker en hel del tester, besiktningar och idrifttagning av bron vilket kommer att pågå i några månader. Hela projektet beräknas att vara färdigställt i slutet av 2026.

Denna sida uppdateras kontinuerligt, alla datum är preliminära och ungefärliga.

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

SL:s kundtjänstwebb

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

Broklaff och stål monteras ned
Brons motvikt och stålkonstruktion monterades ned bit för bit
Norra Danviksbrons motvikt i betong rivs
Rivning av betongmotvikt . Foto: Sam Victorin
  • Senast granskad: 7 februari 2024