För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Neglinge depå anpassas för framtiden

Vi anpassar Neglinge depå med en ny verkstadshall och bygger om i den befintliga depån så den kan ta emot Saltsjöbanans nya fordon. I Storängen bygger vi om uppställningsplatsen för veterantågen.

Därför ska depån byggas om

För att möta den ökade resandeefterfrågan och samtidigt åtgärda bullerproblematiken som omger de cirka 50 år gamla C10/C11-tågen som rullar på Saltsjöbanan idag ska Region Stockholm öka kapaciteten på banan med inköp av nya tåg. De nya tågen kommer innebära en tystare, trevligare och bättre resenärsupplevelse.

Våren 2022 beslutade regionstyrelsen att inleda upphandlingsarbetet för X25 som de nya tågen kallas. Innan X25 kan börja trafikera Saltsjöbanan behöver ett antal åtgärder utföras längs Saltsjöbanan, bland annat att bygga om Neglinge depå.

Det ska vi bygga i Neglinge

För att anpassa Neglinge depå till Saltsjöbanans nya fordon X25 planerar vi en omfattande ombyggnad som inkluderar uppförandet av en ny verkstadshall med två underhållsplatser, lagerutrymmen samt lokaler för teknik och personal. Den nya verkstadshallen byggs vid depåområdets norra del, mot Torsvägen.

Den befintliga byggnaden i Neglinge kommer att anpassas invändigt för hantering av de nya fordonen, medan museifordonen som står inom depåområdet flyttas till en ny uppställningsplats vid Storängen.

Det ska vi bygga i Storängen

Saltsjöbanans veterantåg saknar idag uppställningsplatser med nödvändigt skydd mot vädrets makter som kan förhindra tågens förfall. Idag står en av vagnarna i ett uppställningsskjul i Storängen medan två vagnar står utomhus vid Neglingedepån. Därför planerar vi att bygga en ny uppställningsplats under tak med utrymme för fler vagnar i Storängen.

Det befintliga uppställningsskjulet vid Solsidans station och en äldre, angränsande teknikbyggnad rivs för att ge plats för den nya uppställningsplatsen. Arean för den nya byggnaden blir ungefär dubbelt så stor som bebyggelsen som rivs. Uppställningshallens höjd kommer vara ungefär samma som dagens uppställningsskjul.

Preliminär tidplan

Det är ännu några år kvar tills vi planerar att sätta spaden i marken. Först ut är vi i Storängen i början av 2026 där arbetena beräknas ta cirka 9 månader. Lite senare under våren drar vi igång arbetena i Neglinge som beräknas ta cirka två år att slutföra.

  • Samråd: 2024-02-09 – 2024-03-27
  • Granskning: Hösten 2024
  • Projektering och planering: Slutet av 2023 – slutet av 2025
  • Byggtid Storängen: Tidigt 2026 – hösten 2026
  • Byggtid i Neglinge: Våren 2026 – vintern 2027

Samråd & granskning avslutad

Samråd hölls av Nacka kommun i februari till mars 2024 och gav möjlighet att tycka till om planförslaget. De åsikter som inkommit har samlats ihop och planförslaget anpassades inför granskningen som ägde rum under slutet av 2024. En samrådsredogörelse som svarar på alla mottagna synpunkter finns tillgänglig på Nacka kommuns webbplats. 

Antagande väntas i maj 2025. Läs mer om planprocessen på Nacka kommuns webb. 

Nacka kommuns webbplats för Neglinge depå(Extern länk)

Flygfoto med Neglinge depås nya byggnader utmarkerade. Den nya verkstadshallen byggs längs med Torsvägen.

Omgivningspåverkan - under och efter byggtiden

Du som bor eller arbetar nära depån kan komma att märka av arbetena - både under och efter byggtiden. Vi arbetar för att minimera störningarna och omgivningspåverkan.

Läs mer om hur du kan påverkas av projektet.

Så kommer de nya byggnaderna att se ut

Den nya depåbyggnaden utformas med områdets estetik och kulturella arv i åtanke. Den nya byggnaden i Neglinge kommer att ha en brun träfasad och växtlighet på taket, med fokus på låg visuell påverkan. 

Vi har löpande dialog med Nacka kommun för att säkerställa att den slutliga designen uppfyller både funktionella krav och estetiska förväntningar.

Konstnärlig utsmyckning

Sedan 1971 finns ett formellt beslut att Region Stockholm ska avsätta medel enligt procentregeln för konstnärlig gestaltning och så även i detta projekt.

De ytor som pekats ut som lämpliga för konst är på fasaderna på den nya verkstadshallen, både synligt från Torsvägen och från Saltsjöbanans perrong. 

Grafisk situationsplan av utbyggnaden i Neglinge depå
Situationsplan Neglinge depå
Situationsplan Storängen

Ombyggnaden av Neglinge depå är ett av många projekt som syftar till att utveckla Saltsjöbanan.

Läs mer om Saltsjöbanans utveckling.

  • Senast granskad: 31 januari 2024
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..