Saltsjöbanan till Slussen

SL och Stockholms stad bygger en ny dubbelspårig slutstation för Saltsjöbanan. SL bygger även en helt ny järnvägsanläggning mellan Henriksdal och Slussen.

Saltsjöbanan har sedan 2018 inte trafikerat hela vägen till sin slutstation i Slussen eftersom platsen genomgår en omfattande ombyggnad. Nu har arbetena kommit så långt att vi påbörjat arbetet med att återlägga Saltsjöbanan till Slussen.

Vi bygger en ny järnvägsanläggning på sträckan mellan Henriksdal och Slussen där vi dessutom bygger en ny station med dubbla spår i anslutning till den nya bussterminalen och tunnelbanan.

Tidplan

  • 2024 påbörjades förberedande arbeten för den nya slutstationen i Slussen
  • Andra halvan av 2026 planerar vi påbörja arbeten i Stadsgårdstunneln
  • 2027 planerar vi att återlägga spåren mellan Henriksdal och Slussen
  • 2028 beräknas tågen börja trafikera Slussen
  • 2028 planeras Saltsjöbanans nya tåg att börja lanseras
  • 2029 planeras Saltsjöbanan börja köra i 12-minuterstrafik

Saltsjöbanans nya slutstation i Slussen

 Den nya stationen kommer att ligga cirka 70 meter längre österut än den gamla stationen. Den blir en underjordsstation med tak och 110 meter lång plattform som är cirka sex meter bred.

Resenärerna kommer att kunna ta sig upp till torget bredvid Katarinahissen via hiss, eller gå in i den nya handelsplatsen. Det blir en smidig väg till tunnelbanan, där man via samma plan når norra entrén och kan ta trappa eller hiss till tunnelbanan, cirka 80 meter bort. Det blir även enkelt att komma från Gamla stan via Vattentorget in till Saltsjöbanan.

Stationen kommer att byggas med akustikväggar för att reflektera ljud upp i taket där ljudabsorberande plattor finns. Detta för att förbättra resenärernas komfort och säkerställa att de kan höra utrop tydligt.

Stadsgårdstunneln breddas

För att uppfylla moderna krav på fritt utrymme, kontaktledningshöjd och makadamdjup ska Stadsgårdstunneln som ligger mellan Slussen och Henriksdal breddas och tunnelhöjden ökas. Vid den östra tunnelmynningen byggs en ny portal i betong. Därtill installeras ny dränering och borrningar utförs i bergväggen för att möjliggöra montage av kabelstegar och el- och signalinstallationer.

Spåren mellan Henriksdal och Slussen läggs tillbaka

Innan tågen kan börja trafikera måste spår, el, signal och tele mellan Slussen och Henriksdal återläggas.

Tågen kommer att gå på en bro över bussarnas inkörstunnel till den nya bussterminalen.

Henriksdals tillfälliga slutstation byggs tillbaka till ursprunglig form.

Arbetena inkluderar även installation av ATC (Automatic Train Control), en ny likriktarstation och signalställverk i Slussen, samt återställning av Henriksdal station till en mötesstation.

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

Kundservicesidan på sl.se

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

  • Senast granskad: 8 oktober 2024