Studiecirkel: Barns och ungas bibliotek

Vill du fördjupa dig i forskning kring barns och ungas bibliotek? Regionbibliotek Stockholm bjuder in till en fördjupande studiecirkel av kunskapsöversikten Barns och ungas bibliotek.  

Information

Datum:
12 februari 2025
Tid:
09:0010:30
Plats:
Digitalt via teams

Kunskapsöversikten Barns och ungas bibliotek av Amira Sofie Sandin och Emma Berge Kleber på Högskolan i Borås kom ut för ett år sedan. Den gjordes på uppdrag av Regionbibliotek Stockholm. Alla kommuner i länet har fått den skickad till sig, och den finns också på vår hemsida. Länk till boken    

Nu efterlyser Regionbibliotek Stockholm er som vill titta lite djupare på forskning och studier om exempelvis delaktighet, barnbibliotekariers kompetens, barn inom de prioriterade grupperna, läsfrämjande och biblioteksrummet.  

VAD?  
Ni kommer att kunna välja ett av områdena att fördjupa er i tillsammans med andra i en grupp som valt samma område. Under två månader kommer ni att tillsammans titta på de studier som tas upp i boken kring ert valda område, och eventuella andra studier som ni stöter på. Ni ska reflektera tillsammans över studierna. Kanske har ni invändningar mot någon av dem? Vad innebär de för er yrkesvardag? Ni kan också ge förslag på förändringar av biblioteksverksamhet.   

HUR?  
Vi tänker oss att ni främst kommer att ha kontakt via Teams, för att minska tidsåtgången och göra det praktiskt genomförbart.Vi på Regionbibliotek Stockholm kommer också att finnas med vid sidan av, beroende på vilket stöd ni önskar.  

VAR OCH NÄR?
Ni som anmäler intresse kommer att träffas digitalt onsdagen den 12 februari. Då kommer vi från Regionbibliotek Stockholm att informera mer och ge tid för frågor. Vi kommer också att gå igenom en del tips om hur man läser forskning, för även om ni är akademiker så är det kanske några av er som har er utbildning några år tillbaka!  

Avslutningsvis kommer ni att presentera det ni kommit fram till för varandra, tillsammans med de andra grupperna som tittat på andra områden. Presentationsträffen är digital och kommer att vara den 8 april. Vi  vill kunna dela era resultat med ytterligare andra, men hur det kommer att gå till får vi se så småningom.   

Inledande träff 12 februari, kl. 10.00 -11.30
Presentationsträff 8 april , kl. 09.00 - 12.00
Eget arbete mellan träff 1 och 2, enskilt och i grupp

Alla som medverkar kommer att få sitt eget exemplar av den tryckta boken och vår fina anteckningsbok.  

Områden som ni kan välja när ni anmäler er:  

  • barns delaktighet 
  • läsfrämjande och läsning (eventuellt dela upp/begränsa sig till olikaåldrar/områden)
  • barn med funktionsnedsättning  
  • barn med andra modersmål i familjen
  • barn tillhörande nationella minoriteter
  • biblioteksrummet
  • beståndsarbete och medier
  • barnbibliotekariers kompetens/bibliotekarierollen
  • eget förslag utifrån kunskapsöversikten

VARFÖR?  
Syftet med fördjupningen är att bidra till kompetensutveckling för bibliotekarier, vilket är ett led i att utveckla biblioteken. Regionbibliotek Stockholms ambition är att fördjupningen ska främja akademikerkompetens och forskningskompetens, vilka är två kompetenser som biblioteksforskaren Jenny Lindberg (2024) tar upp i artikeln Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande. I artikeln fokuserar Lindberg på läsfrämjande men Regionbibliotek Stockholm utgår från att dessa kompetenser är viktiga för fler av bibliotekens verksamhetsområden.  

Akademikerkompetens “omfattar förmågan till självständigt arbete, informationshantering, kulturell förståelse och kritiskt tänkande. Särskild vikt läggs vid aspekten lärande och förändringsförmåga, en förutsättning för att som professionell kunna analysera, ‘återuppfinna’ och utveckla sin verksamhet.” Forskningskompetens är “inriktad mot att omvärldsbevaka och vara medveten om forskningsresultat som kan vara potentiellt användbara i den egna verksamheten. För distinktionens skull handlar akademikerkompetensen mer om professionell reflektion, självständig analys och ett löpande utvecklingsarbete, medan forskningskompetensen handlar om att hålla sig orienterad i och kunna dra nytta av kunskapsutvecklingen” (Lindberg, 2024).  

Folkbibliotekariers kompetenser för läsfrämjande - Digiteket  

TIDSÅTGÅNG  
Det är svårt att beräkna tidsåtgången för var och en. Det beror till stor del på hur mycket tid ni har att ägna detta, och hur många studier ni hittar. Som exempel kan nämnas att avsnittet om barn med funktionsnedsättning är nio sidor långt, och det om flerspråkiga barn tio. Avsnittet om läsfrämjande är 30 sidor, vilket är det längsta. Det är med andra ord inte så mycket inläsning i själva boken, och vi hoppas att de flesta av er har möjlighet att lägga ner lite tid på detta under våren. 

Varmt välkommen med din anmälan till informationsträffen 12 februari! Sista anmälningsdag är den 6 februari. Anmälan är inte är inte bindande till att delta i studiecirkeln, men direkt efter träffen behöver vi veta om du kan delta.

Kontakta Pia Borrman

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.