Digital konferens: Barn, bibliotek och forskning
Regionbibliotek Stockholms årliga konferens har i år fokus på de yngre barnen, språkutveckling och flerspråkighet. Målgrupp är biblioteksmedarbetare och andra yrkesgrupper med intresse för barnbiblioteksverksamhet.
Information
- Datum:
- 27 november 2024
- Tid:
- 07:00
- Plats:
- Konferensen är digital och skickas ut via e-post
På konferensen kan du ta del av tre inspelade föreläsningar med forskare från olika fält samt ett panelsamtal med biblioteksmedarbetare från folkbibliotek i Stockholms län.
Konferensen är digital och kostnadsfri. Du kan ta del av konferensen under tre veckor den 27 november – 17 december 2024. Sista anmälningsdag är 25 november.
Språkmiljöer, språkundervisning och barns språkutveckling i utsatta områden
Föreläsningen tar upp olika faktorer som påverkar barns förutsättningar att utveckla ett rikt språk, exempelvis villkor i hemmet och bostadsområdet. Ett särskilt fokus riktas också mot lekens och kamratinteraktionens språkutvecklande potential, och på hur högläsning kan inkludera och dra nytta av lekens språkliga magi.
Karolina Larsson, doktorand i logopedi vid Lunds universitet och konsult i Ut med språket AB.
Läsning i skärningspunkten mellan bibliotek, förskola, skola och fritid
Föreläsningen tar sin utgångspunkt i två läsfrämjande sammanhang där flera aktörer, bland andra bibliotek, förskola och skolan, samverkat kring läsning och böcker. I det ena involverades förskolans yngsta barn och i det andra yngre skolbarn. Utifrån konkreta exempel diskuteras gemensamma teman i båda satsningarna och hur dessa kan tolkas och förstås teoretiskt.
Sandra Hillén, fil.dr i etnologi och universitetslektor på Högskolan i Borås, där hon är verksam vid förskollärarutbildningen.
MINT-projekten - eller hur vi ska förstå olika beteendens roll för språkutvecklingen
MINT-projektet är en longitudinell studie som syftar till att förstå interaktionens roll i barns språkutveckling. Mellan åren 2013 och 2020 följde forskarna ett 70-tal barn och deras föräldrar från att barnen var tre månader tills de fyllde sju år. Barnen filmades tillsammans med en förälder och de beteenden forskarna studerade var verbala och vokala yttranden, gester, blickbeteende, ansiktsuttryck och beröring. Barnets ordförrådsutveckling, exekutiva funktioner, arbetsminne och narrativa förmåga testades också löpande.
Genom att analysera beteenden från både föräldrar och barn under en längre tid ges möjlighet att besvara frågor som vilka beteenden som verkar gynna språkutvecklingen, vilka individuella skillnader som finns, liksom hur föräldrars beteende inverkar på barnets senare språk.
Tove Nilsson Gerholm, docent i barns språkutveckling vid institutionen för lingvistik, Stockholms universitet.
Panelsamtal med biblioteksmedarbetare
I det här filmade samtalet får vi lyssna till Moa Insulander, Madelene Gustavsson och Anja Bigrell som reflekterar kring föreläsningar utifrån sin yrkeserfarenhet och praktiskt biblioteksarbete. Samtalsledare är Mikaela Svärd och Nike Hjelm från Regionbibliotek Stockholm.