Skuggning av annan profession eller student från annat utbildningsprogram

Syfte:  Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.

Målgrupp: Studenter från olika program.

IPL lärandemål

  • Studenten ska kunna identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet

Genomförande

Handledare förklarar syftet med lärandeaktiviteten för den som ska skuggas. Skuggning kan genomföras för enskilda vårdmoment eller ett arbetspass.

Efter överenskommelse av tid och plats förbereder sig den observerande studenten enligt nedanstående frågor. Innan skuggningen genomförs bör deltagarna uppmärksamma att de ska reflektera över hur egen och andras professioner kan bidra och samverka i den aktuella situationen. Patientansvarig handledare inhämtar patientens samtycke enligt gällande rutiner.

Observations- och reflektionsunderlag för den observerande studenten

  • Vad är den skuggande professionens funktion och roll i teamet?
  • Vilka arbetsuppgifter utförde professionen?
  • Vilka mål har professionen med sina interventioner?
  • På vilket sätt gjordes patienten delaktig i sin vård?
  • Hur kommunicerar professionen (verbalt, skriftligt eller icke verbalt) i situationen/mötet med patienten och/eller andra personer i situationen?

Uppföljning / reflektion

Efter genomförd skuggning kan följande frågor utgöra underlag för diskussion mellan professionerna:

  • Vilka andra professioner samverkar den skuggade profession med?
  • Hur samverkar professionerna (finns det en struktur eller rutin för samverkan i teamet)?
  • Är skuggningstillfället ett exempel på en vanlig vårdsituation/arbetsdag?
  • Vilka insatser skulle den egna professionen kunnat bidra med? (gäller samtliga medverkande).

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024