Interprofessionell rond

Syfte med aktiviteten: Öva på interprofessionell informationsöverföring, kommunikation samt patientcentrering vid rond av patient. Att öva på SBAR, A-E samt följa lokala rondmallar.

Målgrupp: Sjuksköterska, läkare, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut. Övningen kan även ske mellan personal och studenter.

IPL lärandemål

Studenten ska kunna: 

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.

Genomförande

  1. Vid placering på vårdavdelning utses en eller flera patienter där studenter från olika professioner genomför ronden med stöd av handledare.
  2. Studenterna som skall utföra aktiviteten informeras om övningen i förväg och skall förbereda sig genom att sätta sig in i överenskommen patients/patienters bakgrund, tillstånd och vårdbehov.
  3. Studenterna genomför ronden med varandra samt handledare.
  4. Vid ronden ska beaktande av säker kommunikation med stöd av exempelvis SBAR, A-E och enhetens vedertagna rondmallar.

Uppföljning / reflektion

Genomförs av studenter och handledare.

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

Förslag på reflektionsfrågor

Efter genomförd rond sker reflektion med utgångspunkt från följande:

  • Har ronden genomförts enligt vedertagna rutiner och mallar? Om inte, identifiera vad som avvek.
  • Identifiera potentiella risker för patientsäkerheten beroende på hur ronden utformades.
  • Har ett professionellt förhållningssätt iakttagits vid ronden avseende kollegor i teamet samt patienten? Om inte, vad kan förbättras, hur och varför?
  • Vilket ansvar har de medverkande professionerna för patientens vård?
  • Reflektera över den egna kompetensen? Vad fungerade väl? Vad behöver den enskilda deltagaren samt teamet utveckla och förbättra?

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.

Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024