Patientsäker interprofessionell kommunikation

Patientsäkerhet ställer stora krav på säker och tydlig kommunikation mellan hälso- och sjukvårdens professioner. Det är därför viktigt att kontinuerligt under utbildningen träna muntlig kommunikation för att säkerställa att båda parter har uppfattat informationen korrekt. 

Syfte med aktiviteten: Att träna patientsäker kommunikation och samverkan med annan profession.

Målgrupp: Studenter från olika program.

IPL lärandemål

  • Studenten ska kunna kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

Genomför ett samtal med en annan profession. Studenten väljer själv en situation där hen antingen konsulterar en annan profession eller blir kontaktad av annan profession avseende en patients vård och behandling.

Uppföljning / reflektion

Deltagande studenter analyserar och reflekterar tillsammans kring den interprofessionella dialogen. Som stöd kan studenterna utgå från ett urval av nedanstående frågor.

  • Hade ni en strategi för att skapa en patientsäker dialog och i så fall vilken?
  • Reflektera över den inledande dialogen avseende den aktuella situationen/patienten. Är det något du hade velat göra annorlunda?
  • Beskriv din strategi för att ge/ta emot information gällande patientens bakgrund. Är det något du hade velat göra annorlunda?
  • Beskriv din strategi för att ge/ta emot information gällande patientens aktuella tillstånd. Är det något du hade velat göra annorlunda?
  • Utifrån informationen om patientens bakgrund och aktuella tillstånd, beskriv din strategi för att föra ett kliniskt resonemang med din motpart.
  • Reflektera kring vad som är skillnaderna mellan din och din motparts kliniska resonemang.
  • Beskriv din strategi avseende dialog kring lämpliga vårdåtgärder. Är det något du hade velat göra annorlunda? Är det något du behöver inhämta kunskap om för att förstå varför vissa åtgärder skall göras eller hur de skall utföras?
  • Reflektera över vilka utmaningar du har upplevt i samband med interprofessionell dialog.
  • Reflektera över din beredskap kring interprofessionell dialog. Vilka är dina styrkor och utmaningar?
  • Sammanfatta ditt eget lärande om interprofessionell kommunikation

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024