Patientfallsseminarium i primärvården

Syfte med aktiviteten: Att studenter tillsammans tränar samverkan och problemlösning för att förbättra samarbete kring och vårdkvalitet för patienter.

Målgrupp: Studenter från olika vårdprofessioner från och med termin 2. Studenters kliniska handledare är välkomna att delta som observatörer

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  1. Förberedelse (AKOR och/eller handledare).
    • Använd ett autentiskt patientfall som avidentifieras, till exempel patient med stroke som kommer hem från geriatriken, patient med fraktur som kommer hem från akutsjukhus, eller patient med riskfaktorer vad gäller levnadsvanor. Skriv en sammanfattning av patientens problem och situation inklusive läkemedel och eventuella relevanta medicinska parametrar.
    • Bjud in studenter från olika program och boka lokal för aktiviteten samt förbered så att det finns utskrivna patientfall och Tavelmodell (Egidius, 2000) till samtliga deltagare.
  1. Studentaktivitet:
    • Studenterna får information om hur aktiviteten går till och får läsa patientfallet enskilt i några minuter och ställa ev. frågor till AKOR/ handledarna. (15 min).
    • Om fler än sex studenter deltar delas studenterna därefter in i mindre interprofessionella grupper som arbetar tillsammans. I smågrupperna går studenterna igenom patientfallet tillsammans och kan då använda Egidius Tavelmodell för att strukturera arbetet. Studenterna får använda externa källor för att ta reda på fakta.  (45–60 minuter). 
    • Studenterna samlas sedan i storgrupp och går igenom patientfallet med stöd av Tavelmodellen. AKOR/ handledare faciliterar diskussionen och fyller i Tavelmodellen på whiteboardtavla under pågående seminarium. Som avslutning kan en sammanfattning av patientfallet gärna göras av student. (45–60 minuter).

Uppföljning / reflektion

Avslutningsvis en gemensam reflektionsstund angående olika professioners roller och ansvarsområden i omhändertagandet av patienten. (15 min). 

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024