Samverkan nutrition
Syfte med aktiviteten: Att i teamsamverkan träna på att bedöma, planera, genomföra och följa upp personcentrerad vård. Att tillägna sig kunskaper om hur olika professioner kan erbjuda bästa möjliga och effektiva vård/rehabilitering genom teamsamverkan.
Målgrupp: Alla studenter i grundutbildning med patientkontakt.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna:
- Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
- Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
- Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- AKA/handledare utser en patient med nutritionsproblematik som studenterna får ta del av.
- Studenterna reflekterar kring nutritionens betydelse för patienten med fokus på:
- Hur nutritionsstatus påverkar vårdtagaren fysisk, psykiskt, socialt och existentiellt.
- Orsaker till vårdtagarens nutritionsproblem och eventuella läkemedels påverkan på nutritionsstatus.
- Studenterna genomför en nutritionsbedömning utifrån MNA-instrumentet och resonerar kring åtgärder för ett rekommenderat energibehov.
- AKA/handledare återkopplar ovanstående punkter med studenterna.
Uppföljning / reflektion
Studenterna reflekterar kring egen och andra professioners ansvar avseende nutrition.
- Hur användes teammedlemmarnas olika kompetens för att åtgärda patientens nutritionsproblematik?
- Hur skedde samverkan kring problemområdet?
- Vad fungerade bra?
- Vad kan utvecklas för ökad vårdkvalitet och patientsäkerhet?
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät
- Senast granskad: 16 januari 2024