Samverkan nutrition

Syfte med aktiviteten: Att i teamsamverkan träna på att bedöma, planera, genomföra och följa upp personcentrerad vård. Att tillägna sig kunskaper om hur olika professioner kan erbjuda bästa möjliga och effektiva vård/rehabilitering genom teamsamverkan.

Målgrupp: Alla studenter i grundutbildning med patientkontakt.

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  1. AKA/handledare utser en patient med nutritionsproblematik som studenterna får ta del av.
  2. Studenterna reflekterar kring nutritionens betydelse för patienten med fokus på:
  • Hur nutritionsstatus påverkar vårdtagaren fysisk, psykiskt, socialt och existentiellt. 
  • Orsaker till vårdtagarens nutritionsproblem och eventuella läkemedels påverkan på nutritionsstatus.
  1. Studenterna genomför en nutritionsbedömning utifrån MNA-instrumentet och resonerar kring åtgärder för ett rekommenderat energibehov.
  2. AKA/handledare återkopplar ovanstående punkter med studenterna.

Uppföljning / reflektion  

Studenterna reflekterar kring egen och andra professioners ansvar avseende nutrition.

  • Hur användes teammedlemmarnas olika kompetens för att åtgärda patientens nutritionsproblematik?
  • Hur skedde samverkan kring problemområdet?
  • Vad fungerade bra?
  • Vad kan utvecklas för ökad vårdkvalitet och patientsäkerhet? 

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024