Mottagningsbesök på vårdcentral eller rehab

Syfte med aktiviteten: Att tillsammans med en annan profession träna teamsamverkan under ett mottagningsbesök.

Målgrupp: Alla studenter i grundutbildningen med patientkontakt.

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  1. Förberedelse:
  2. a) Handledare/AKA bokar in en “känd” patient som förbereds att berätta om sina symtom men inte avslöja sin diagnos.
  3. b) Ett större grupprum bokas så att alla närvarande studenter får plats (kan även genomföras via ZOOM).
  4. c) Handledarna berättar att en patient är inbokad och skall berätta om sina symtom och studenterna skall ställa frågor och försöka lista ut vilken diagnos patienten lider av. Studenterna bestämmer själva vem som inleder och avslutar samtalet.
  5. Besöket: Patienten bjuds in och välkomnas. Studenterna ber patienten att fritt berätta om sina symtom och vilka vårdmöten hen haft. Alla studenter får därefter ställa frågor utifrån patientens berättelse och sin egen professions roll och ansvarsområde vad gäller de beskrivna symtomen. Samtalet avslutas när det inte finns fler frågor eller då det gått ca 45 minuter. Studenterna tackar patienten för mötet.
  6. 3. Efterarbete: Studenterna tillsammans dokumenterar mötet i TC.

Uppföljning / reflektion

Handledarna/AKA leder avslutningsvis ett reflektionsseminarium där alla:

  • Får berätta vad man fick fram under besöket och hur de kom fram till vilken diagnos patienten hade.
  • Reflekterar över sin egen och övriga professioners roller och ansvarsområden i patientmötet samt hur man i framtiden kan samverka för att förbättra patientsäkerhet och vårdkvalitet.

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024