Mottagningsbesök fysioterapeut - läkare

Syfte med aktiviteten: Att tillsammans med en annan profession träna teamsamverkan under ett mottagningsbesök.

Målgrupp: Studenter från Fysioterapeutprogrammet termin 5-6 och studenter från läkarprogrammet termin 7-11.

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  1. Förberedelse: Handledare för läkarstudenter eller fysioterapeuter bokar in lämpliga patienter (oftast en patient med något ortopediskt problem) och informerar patienterna att deras besök genomförs av studenter.
  2. Mottagningsbesöket:
  3. a) En läkarstudent och en fysioterapeutstudent träffas tillsammans med handledarna som går igenom lärandemål och dagens uppgift. Handledarna föreslår att läkarstudenten börjar med anamnes och därefter ställer fysioterapeuten sina frågor.
  4. b) Därefter börjar fysioterapeutstudenten undersökningsdelen och läkarstudenten lägger till relevanta undersökningar utifrån sitt perspektiv. Viktigt att patientansvarig handledare finns tillgänglig under besöket.
  5. c) Studenterna får tillgång till journal med eventuella röntgensvar osv.
  6. d) När de anser sig färdiga förs en dialog med handledarna om vad de kommit fram till och lämpliga åtgärder diskuteras och beslutas. Därefter avslutar studenterna besöket.
  7. 3. Efterarbete: Studenterna dokumenterar besöket i TC och eventuella remisser skickas. Patienterna bokas in på återbesök om behov finns. Mottagningsbesöket kassaregistreras.
  8. Ev. Seminarium: Mottagningsbesöket kan resultera i ett patientfallsseminarium. Vårdplanen presenteras då och diskuteras med övriga studenter och professionshandledare. Även det interprofessionella perspektivet kan diskuteras, till exempel utifrån “Har den andra professionen ett annat sätt att se på detta än du har?”, “Vad har du lärt dig om hur den andra professionen arbetar?”

Uppföljning / reflektion

När besöket är avslutat samlas studenterna till reflektion angående dagens besök enligt någon reflektionsmodell, t ex Gibbs. Alla får tillfälle att reflektera över vad de lärt sig om, med och av den andra professionen i enlighet med lärandemålen.

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024