Kommunikationsövning via telefon

Syfte med aktiviteten: Att träna interprofessionell kommunikation (informationsöverföring och gemensamt kliniskt resonemang) via telefon.

Målgrupp: Primärt läkar- och sjuksköterskestudenter. Alternativt studenter från andra program

IPL lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Identifiera, och reflektera kring, hur de professionella rollerna ändras under jourarbete, och hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad patientsäkerhet.
  • Identifiera vikten av, och reflektera kring, strukturerad interprofessionell telefonkommunikation vid patientrapporter.
  • Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.

Genomförande

  • Läkarstudenten följer jouren och blir uppringd av sjuksköterskestudenten som behöver råd kring en inneliggande patient. Sjuksköterskestudenten ringer till läkarstudenten via högtalartelefon och respektive handledare finns med.
  • Alternativet är att det finns en bank med realistiska patientfall som kan användas. Viktig att den uppringda läkarstudenten då informeras om att det är ett fiktivt fall.
  • När läkarstudenten inte följer med jouren kan aktiviteten enklast genomföras genom att studenterna befinner sig i olika rum. Även då med ett aktuellt eller fiktivt patientfall.
  • Aktiviteten kan också anpassas till att användas vid konsultation av olika professioner. T.ex. att sjuksköterske- eller läkarstudenter på avdelningen kontaktar annan profession eller vice versa.

Uppföljning / reflektion

Uppföljning av lärandeaktiviteten föreslås ske direkt efter eller i slutet på passet. Nedanstående punkter kan ges som stöd om studenterna har svårt att reflektera fritt.

  • Hur fungerade kommunikationen via telefon? Skillnader gentemot samtal på plats?
  • Utnyttjades teammedlemmarnas kompetens vid telefonkommunikationen, användes SBAR, vad fungerade bra, vad kan förbättras?
  • Vem tog ledarskapet under samtalet?

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

Återkoppling

Vid återkopplingen av handledare kan följande punkter, med fokus på den interprofessionella telefonkommunikationen, användas.

  • Skedde rapporten enl SBAR?
  • Klargjordes patientens bakgrund och den aktuella sjukdomen/det aktuella behovet?
  • Inhämtades relevant information avseende patientens aktuella tillstånd (ABCDE)?
  • Bereddes studenterna talutrymme att berätta öppet om patienten?
  • Användes de olika studenternas kompetens?
  • Var kommunikationen tydlig? Användes closed loop (bekräftande kommunikation)?
  • Stämdes föreslagna åtgärder av studenterna sinsemellan?
  • Gjordes en korrekt bedömning och rekommendation för vidare handläggning av patienten?

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024