Kommunikationsövning via telefon
Syfte med aktiviteten: Att träna interprofessionell kommunikation (informationsöverföring och gemensamt kliniskt resonemang) via telefon.
Målgrupp: Primärt läkar- och sjuksköterskestudenter. Alternativt studenter från andra program
IPL lärandemål
Studenten ska kunna:
- Identifiera, och reflektera kring, hur de professionella rollerna ändras under jourarbete, och hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad patientsäkerhet.
- Identifiera vikten av, och reflektera kring, strukturerad interprofessionell telefonkommunikation vid patientrapporter.
- Analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Läkarstudenten följer jouren och blir uppringd av sjuksköterskestudenten som behöver råd kring en inneliggande patient. Sjuksköterskestudenten ringer till läkarstudenten via högtalartelefon och respektive handledare finns med.
- Alternativet är att det finns en bank med realistiska patientfall som kan användas. Viktig att den uppringda läkarstudenten då informeras om att det är ett fiktivt fall.
- När läkarstudenten inte följer med jouren kan aktiviteten enklast genomföras genom att studenterna befinner sig i olika rum. Även då med ett aktuellt eller fiktivt patientfall.
- Aktiviteten kan också anpassas till att användas vid konsultation av olika professioner. T.ex. att sjuksköterske- eller läkarstudenter på avdelningen kontaktar annan profession eller vice versa.
Uppföljning / reflektion
Uppföljning av lärandeaktiviteten föreslås ske direkt efter eller i slutet på passet. Nedanstående punkter kan ges som stöd om studenterna har svårt att reflektera fritt.
- Hur fungerade kommunikationen via telefon? Skillnader gentemot samtal på plats?
- Utnyttjades teammedlemmarnas kompetens vid telefonkommunikationen, användes SBAR, vad fungerade bra, vad kan förbättras?
- Vem tog ledarskapet under samtalet?
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd
Återkoppling
Vid återkopplingen av handledare kan följande punkter, med fokus på den interprofessionella telefonkommunikationen, användas.
- Skedde rapporten enl SBAR?
- Klargjordes patientens bakgrund och den aktuella sjukdomen/det aktuella behovet?
- Inhämtades relevant information avseende patientens aktuella tillstånd (ABCDE)?
- Bereddes studenterna talutrymme att berätta öppet om patienten?
- Användes de olika studenternas kompetens?
- Var kommunikationen tydlig? Användes closed loop (bekräftande kommunikation)?
- Stämdes föreslagna åtgärder av studenterna sinsemellan?
- Gjordes en korrekt bedömning och rekommendation för vidare handläggning av patienten?
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät
- Senast granskad: 16 januari 2024