Intravenös läkemedelsordination
Syfte med aktiviteten: Att genomföra en läkemedelsordination och observera varandras ansvarsområde vid ordination, iordningsställande och administrering. Att identifiera riskmoment i kommunikationen samt uppnå förståelse för behov av korrekt information vid läkemedelshantering.
Målgrupp: En sjuksköterskestudent (T3-T6) och en läkarstudent >T5.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna:
- Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
- Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
Genomförande
Studenterna skall ha tillgång till FASS.
Studenterna observerar varandras arbete genom hela processen.
- Läkarstudenten genomför den skriftliga ordinationen av läkemedlet, till exempel morfin med hjälp av FASS. Detta i närvaro av sjuksköterskestudenten.
- Den skriftliga ordinationen ges även muntligt av läkarstudenten till sjuksköterskestudenten.
- Ordinationen iordningsställs och ges av sjuksköterskestudenten i närvaro av läkarstudenten.
Uppföljning/ Reflektion
Studenterna reflekterar över följande:
- Vilka svårigheter identifierades vid ordinationen?
- Vilka svårigheter observerades vid iordningsställande och administrering av läkemedlet?
- Vilka moment identifierades som potentiella patientsäkerhetsrisker vid läkemedelshantering (till exempel patientidentitet, dosering – ml/mg, administrationssätt mm).
Avslutningsvis ges återkoppling från handledare.
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät
- Senast granskad: 16 januari 2024