Intravenös läkemedelsordination

Syfte med aktiviteten: Att genomföra en läkemedelsordination och observera varandras ansvarsområde vid ordination, iordningsställande och administrering. Att identifiera riskmoment i kommunikationen samt uppnå förståelse för behov av korrekt information vid läkemedelshantering.

Målgrupp: En sjuksköterskestudent (T3-T6) och en läkarstudent >T5.

IPL lärandemål

Studenten ska kunna: 

  • Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
  • Kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.

Genomförande

Studenterna skall ha tillgång till FASS.

Studenterna observerar varandras arbete genom hela processen.

  1. Läkarstudenten genomför den skriftliga ordinationen av läkemedlet, till exempel morfin med hjälp av FASS. Detta i närvaro av sjuksköterskestudenten.
  2. Den skriftliga ordinationen ges även muntligt av läkarstudenten till sjuksköterskestudenten.
  3. Ordinationen iordningsställs och ges av sjuksköterskestudenten i närvaro av läkarstudenten.

Uppföljning/ Reflektion

Studenterna reflekterar över följande:

  • Vilka svårigheter identifierades vid ordinationen?
  • Vilka svårigheter observerades vid iordningsställande och administrering av läkemedlet?
  • Vilka moment identifierades som potentiella patientsäkerhetsrisker vid läkemedelshantering (till exempel patientidentitet, dosering – ml/mg, administrationssätt mm).  

Avslutningsvis ges återkoppling från handledare.

Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd

För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät: Utvärderingsenkät

  • Senast granskad: 16 januari 2024