För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Överlämningskoordinator för framtidens kollektivtrafik

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Trafikförvaltningen
Sista ansökningsdag:
8 april 2025

Vill du göra skillnad i utvecklingen av Stockholms kollektivtrafik? Vi söker en engagerad överlämningskoordinator som utifrån ett helhetsperspektiv och genom samarbete vill skapa smidiga övergångar från våra infrastrukturprojekt till förvaltningsorganisationen. Du har nu möjligheten att bli del av spännande projekt och få bidra till framtidens kollektivtrafik!

Om oss

Hos oss på trafikförvaltningen blir du en del av något större – en organisation som bär några av Stockholms mest välkända varumärken, som SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänst i Region Stockholm och Spårvägsmuseet. Tillsammans ser vi till att halva Sveriges kollektivtrafik rullar varje dag – och vi har stora ambitioner!

Vi strävar efter att utveckla en av världens mest hållbara och attraktiva kollektivtrafiksystem. Med fokus på att minska vår miljöpåverkan, öka social hållbarhet och använda våra resurser klokt, är vi stolta över att skapa värde för både samhället och framtiden. Utan oss stannar Stockholm – och med din hjälp kan vi ta nästa steg mot ännu större framgångar.

Läs mer om våra projekt här

Om rollen

Som överlämningskoordinator kommer du spela en central roll i säkerställandet att våra infrastrukturprojekt överlämnas till förvaltningsorganisationen på ett kvalitativt och effektivt sätt. Du kommer arbeta nära projekten för att säkerställa en smidig övergång från projekt till förvaltande avdelningar. Arbetet med överlämningssamordning pågår under hela projektets livslängd. Rollen innefattar även verksamhetsutveckling där du identifierar möjligheter för samkoordination mellan projekten och utvecklar processer.

Några exempel på arbetsuppgifter:

  • Utveckla överlämningsprocesser: Identifiera förbättringsområden i nuvarande processer för granskning och överlämning samt implementera nya arbetssätt för att höja effektivitet och kvalitet
  • Samordna dokumentation och kravhantering: Säkerställa att relevant dokumentation är korrekt och färdigställd inför överlämning
  • Riskhantering: Löpande identifiera och hantera risker kopplade till överlämningsprocessen och rapportera status till projektledningen
  • Leda förbättringsinitiativ inom samverkan: Identifiera synergier och möjligheter till samarbete mellan projekt för att minska kostnader och effektivisera resursanvändningen
  • Underlätta kommunikation mellan intressenter: Fungera som brygga mellan olika parter, både interna och externa, för att säkerställa att information flödar smidigt och att alla arbetar mot gemensamma mål
  • Planera och genomföra utbildningar: Utbilda kollegor, hos både Investeringsprojekt och förvaltande avdelningar, i nya processer eller system kopplade till projektens överlämning

För att trivas och lyckas i rollen behöver du:

Du är van att samordna olika intressenter och navigerar smidigt mellan tekniska, operativa och förvaltande perspektiv. Du engagerar och leder kollegor samtidigt som du tar eget ansvar och initiativ för att bidra till verksamhetens framgång. Med ett lösningsorienterat och strukturerat arbetssätt kan du prioritera rätt frågor och föra arbetet framåt, även i komplexare situationer. Vi söker dig som är systematisk, noggrann och kommunikativ, med god förmåga att samarbeta genom att skapa förtroende och vara inlyssnande.

Krav:

  • Erfarenhet av infrastrukturprojekt: Du har haft olika roller inom bygg- och infrastrukturprojekt som gett dig djup förståelse för projektverksamhetens komplexitet
  • Kunskap om överlämningsprocesser: Du förstår hur avgörande överlämningen är för ett projekts långsiktiga framgång och har erfarenhet av att hantera övergången från projekt till förvaltning med hög kvalitet
  • Förståelse för kvalitetssäkring: Du har erfarenhet av att arbeta med kvalitetsgranskning och uppföljning för att säkerställa att projektleveranser möter ställda krav

Det är meriterande om du har:

  • Teknisk utbildning eller samhällsbyggnad
  • Erfarenhet av att utveckla och förbättra överlämningsprocesser eller andra processer inom projekt
  • Erfarenhet från offentlig förvaltning och förståelse för tillhörande beslutsprocesser

Det här erbjuder vi dig

På trafikförvaltningen har du möjlighet att växa och utvecklas för ett helt yrkesliv. Här kan du vara expert och fokusera på ditt sakområde. Samtidigt som du jobbar i ett team och i en organisation med stor bredd. Det finns stora möjligheter att röra sig mellan olika roller och uppgifter. Du har utrymme att forma din egen karriärväg och stärka både din personliga och professionella utveckling i en spännande och varierad miljö!

Vi är en välkomnande och öppen arbetsplats där vi stöttar och hjälper varandra. Vi vet att nyckeln för att vi ska klara vårt uppdrag – är medarbetare som trivs, mår bra och kan utvecklas på jobbet. Därför lägger vi stor vikt vid att säkerställa hållbarhet i vårt arbetssätt, bland annat genom att erbjuda flexibilitet i vardagen och hybridarbete när möjlighet finns.

Årligen erbjuds hälsoundersökning och friskvårdsbidrag på 5 000 kr. Hälsospåret, vår friskvårdssatsning, innehåller en rad olika hälsofrämjande aktiviteter. SL-kort är en annan uppskattad förmån hos oss. Läs mer om våra förmåner här.

Välkommen med din ansökan!

Du ansöker med CV via vår hemsida, vi har inte möjlighet att ta emot ansökan via e-post. För att säkra objektiva bedömningar använder vi tester i samband med urval. Om du har några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Elin Elmér, 070-388 83 37. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Sofia Åkerblom 070-786 15 58. 

Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är 8 april. Vi ser fram emot din ansökan! 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Grundutredning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan komma att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vissa tjänster ställer krav på svenskt medborgarskap samt omfattas av en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). 

Provanställning kan komma att tillämpas och eventuella arbetsprov kan bli aktuella för tjänsten.

Webb och sociala medier

För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida. Du hittar oss också på LinkedIn.

#LI-Hybrid

Vi är stolta samhällsutvecklare. Med kompetens och engagemang tar vi Stockholm och kollektivtrafiken framåt. Vi ansvarar för SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuseet och tillsammans utvecklar vi en trygg, attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik för nära 900 000 resenärer. Följ med oss på resan!

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Fackliga företrädare

Camilla Nyberg, Akavia
08-12331847
Marita Lönnroth, Vision
08-12333992
Thérèse Juvall, Akademikerförbundet SSR
08-12313942
Amir Sokolović, Sveriges ingenjörer
08-12333706

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100 %
Referensnummer:
2025/2095
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
18 mars 2025
Sista ansökningsdag:
8 april 2025
  • Senast granskad: 18 mars 2025

Du kanske också är intresserad av

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.