Nämndsekreterare

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Trafikförvaltningen
Sista ansökningsdag:
18 november 2024

Söker du en mångsidig roll med många kontaktytor, där du får möjlighet att arbeta nära politiska beslutsprocesser? Då kan det här vara rollen för dig!

Om oss

Hos oss på trafikförvaltningen får du jobba med starka varumärken som SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänst i Region Stockholm och Spårvägsmuseet.

Tillsammans ansvarar vi för halva Sveriges kollektivtrafik och vi har höga ambitioner. Vi utvecklar en av världens mest hållbara och attraktiva kollektivtrafik. Och vi jobbar dagligen med att minska vår miljöpåverkan, öka social hållbarhet och ansvarfullt förvalta våra gemensamma medel. Utan oss stannar Stockholm.

Om rollen

Tjänsten som nämndsekreterare är placerad vid ledningsstaben, som är avdelningen med ansvar för bland annat administrationen kring förvaltningschefens och ledningsgruppens arbete.

Rollen som nämndsekreterare är en handläggartjänst med stort ansvar gällande planering och genomförandet av sammanträdena för trafiknämnden, dess två utskott samt för bolagen AB SL, NTAB och WÅAB. Du skriver kallelser och protokoll inför och efter sammanträden och utgör ett stöd till både politik och ledning under mötenas gång vad gäller bland annat propositionsordning och mötesformalia. Nämndsekreteraren har även en granskande roll som stödjer verksamheten vid framtagandet av beslutsunderlag. I rollen kommer du också att driva vidareutveckling och vara med och påverka funktionen vad gäller arbetssätt, metoder och gemensamma rutiner.

Några exempel på arbetsuppgifter:

  • Ansvara över möteshantering, inklusive för- och efterarbetet i samband med sammanträden, exempelvis kallelser och protokoll kopplat till trafiknämnden, dess två utskott samt bolagen.
  • Ansvara för att hantera löpande verksamhetsnära frågor
  • Bidra till att utveckla och effektivisera verksamheten kontinuerligt
  • Ha en löpande dialog med andra funktioner inom trafikförvaltningen och med specialister inom fackområdet för att diskutera utvecklingsmöjligheter/-behov

För att trivas och lyckas i rollen behöver du:

För att trivas och lyckas i rollen har du lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan anpassa ditt budskap efter mottagaren. Du är bra på att planera och skapa struktur i ditt arbete. Då arbetet innebär många kontakter är samarbetsförmåga och förmåga att skapa och bibehålla goda relationer viktiga egenskaper.

Krav:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom exempelvis samhällsvetenskap, juridik, administration eller offentlig förvaltning
  • Några års erfarenhet av arbete med handläggning och/ eller kvalificerad administration inom offentlig sektor
  • Goda kunskaper i kommunallagen och offentlighetsprincipen
  • Goda kunskaper i Officepaketet
  • Mycket god svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av verksamhetsutveckling inom offentlig sektor

Det här erbjuder vi dig

På trafikförvaltningen har du möjlighet att växa och utvecklas för ett helt yrkesliv. Här kan du vara expert och fokusera på ditt sakområde. Samtidigt som du jobbar i ett lag och i en organisation med stor bredd. Det finns stora möjligheter att röra sig mellan olika roller och uppgifter. Du har utrymme att forma din egen karriärväg och stärka både din personliga och professionella utveckling i en spännande och varierad miljö!

Vi är en välkomnande och öppen arbetsplats där vi stöttar och hjälper varandra. Vi vet att nyckeln för att vi ska klara vårt uppdrag – är medarbetare som trivs, mår bra och kan utvecklas på jobbet. Därför lägger vi stor vikt vid att säkerställa hållbarhet i vårt arbetssätt, bland annat genom att erbjuda flexibilitet i vardagen och hybridarbete när möjlighet finns.

Årligen erbjuds hälsoundersökning och friskvårdsbidrag på 5 000 kr. Hälsospåret, vår friskvårdssatsning, innehåller en rad olika hälsofrämjande aktiviteter. SL-kort är en annan uppskattad förmån hos oss. Läs mer om våra förmåner här.

Välkommen med din ansökan!

Du ansöker med CV via vår hemsida, vi har inte möjlighet att ta emot ansökan via e-post. För att säkra objektiva bedömningar använder vi tester i samband med urval. Om du har några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Daniel Angermann, tfn 070-786 16 95. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Ulrika Falk, tfn 08-123 333 68.

Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är 18 november. Vi ser fram emot din ansökan! 

Eventuella arbetsprov kan bli aktuella för tjänsten.

Nyckelord: nämnd, nämndsekreterare, kommunallagen, offentlighetsprincipen

Webb och sociala medier

För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida. Du hittar oss också på LinkedIn.

#LI-Hybrid

Vi är stolta samhällsutvecklare. Med kompetens och engagemang tar vi Stockholm och kollektivtrafiken framåt. Vi ansvarar för SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuseet och tillsammans utvecklar vi en trygg, attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik för nära 900 000 resenärer. Följ med oss på resan!

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Ulrika Falk
08-12333368

Fackliga företrädare

Camilla Nyberg, Akavia
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12331847
Marita Lönnroth, Vision
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12333992
Thérèse Juvall, Akademikerförbundet SSR
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12313942
Amir Sokolović, Sveriges ingenjörer
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12333706

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100 %
Referensnummer:
2024/6738
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
31 oktober 2024
Sista ansökningsdag:
18 november 2024
  • Senast granskad: 31 oktober 2024

Du kanske också är intresserad av