Upphandlare till Region Stockholms Inköpscentral

- Ort:
- Stockholm
- Omfattning:
- Heltid
- Organisation:
- Serviceförvaltningen
- Sista ansökningsdag:
- 6 april 2025
Vi söker dig, en senior upphandlare, med sinne för service och goda affärer. Region Stockholm har en omsättning på ca 100 miljarder och drygt 45 000 medarbetare vilket gör oss till en av de största ekonomiska aktörerna i Sverige. Att arbeta här kännetecknas av stora affärer, stort ansvar och stora utvecklingsmöjligheter. Tycker du dessutom, precis som vi, att det är viktigt att det du gör på dagarna bidrar till något positivt? Då kan Region Stockholms Inköpscentral vara rätt för dig!
Om tjänsten
Region Stockholms Inköpscentral tillhör Serviceförvaltningen och vi bildar tillsammans ett gemensamt servicecenter inom Region Stockholm. Vi bidrar till bättre service för regionens invånare genom att modernisera stödverksamheter som underlättar och frigör tid och resurser för våra kollegor i kärnverksamheten. Med hög kvalitet, kostnadsmedvetenhet och effektivitet utför vi tjänsterna. Hos oss på Inköpscentralen samlas kompetens och erfarenhet inom området inköp, upphandlingar, avtal, kategoristyrning samt systemförvaltning.
På Region Stockholms Inköpscentral är vi ca 70 medarbetare som ansvarar för upphandlingstjänster för regiongemensam och lokal upphandling, samt visst konsultstöd.
Vi söker dig, en ny senior kollega till Inköpscentralen. Som upphandlare hos oss kommer du att spela en nyckelroll i hela upphandlingsprocessen - från behovsanalys till genomförande och implementering. Vårt team hanterar ett brett spektrum av varor och tjänster. Det finns just nu två lediga tjänster där en kommer att ha en portfölj som delvis kommer vara relaterade till Bank och finans-produkter/tjänster, den andra tjänsten har ingen förutbestämd inriktning. Du ansvarar självständigt för att planera och genomföra upphandlingar, där arbetet innefattar både regiongemensamma upphandlingar med många kontaktytor och intressenter samt lokala upphandlingar till specifik beställare.
Du kommer att agera projektledare för dina egna upphandlingar och jobba nära sakkunniga för att säkerställa kvalité i varje upphandling och du kommer att hantera flera parallella upphandlingsprocesser samtidigt. Tjänsten kräver ett öga för detaljer och förmågan att samordna komplexa flöden och många kontaktytor. Vidare är det viktigt att kunna fånga och sammanställa mångas viljor samt att kunna driva arbetet framåt på ett pragmatiskt sätt.
Vårt gemensamma mål är att kunna leverera upphandlingar av högsta kvalitet som bidrar till att förbättra verksamheten och skapar effektivitet för alla användare inom organisationen.
Vem är du?
Vi söker dig som har mycket god analytisk förmåga, ett gott omdöme och integritet. Vi ser att du har ett naturligt driv framåt och tar ansvar för att dina projekt levererar enligt tidsplaner. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan växla mellan strategiskt och operativt arbete.
Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du gillar att projektleda stora upphandlingar med många intressenter och kan navigera mellan att ta egna beslut, rådfråga styrgrupper och expertgrupper och eskalera frågeställningar vid behov. Vidare tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Därtill är du affärsmässig och bra på att skapa goda och hållbara relationer samt har lätt för att skapa samarbete med andra. För oss är det även viktigt att du delar våra värderingar om: Öppenhet, Kompetens, Pålitlighet och Samverkan.
För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du har:
Krav
- Akademisk examen inom juridik, ekonomi, inköp, upphandling eller för tjänsten annan relevant inriktning alt. annan relevant utbildning för tjänsten kombinerad med gedigen arbetslivserfarenhet inom området.
- Gedigen kunskap om Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) tillskansad genom både teoretisk utbildning och praktiskt genomförande (>5 år).
- Erfarenhet av att upphandla (producera) upphandlingar och dess bilagor självständigt, gärna avtal av komplex karaktär, gällande kritiska produkter/tjänster och med många kontaktytor som intressenter.
- Praktisk erfarenhet av att leda komplexa upphandlingar med stora expert/referens-grupper och flera beställare.
- Dokumenterad erfarenhet av strategiskt upphandlingsarbete samt erfarenhet av arbete med upphandlingsverktyg.
- Mycket God kunskap i svenska i såväl skrift som tal.
- Skicklig användare av informations tekniska hjälpmedel, Officepaketet och Teams.
Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta i en större organisation med flera beställare.
- Bevisad ledarskapserfarenhet med förmåga att leda team och projekt mot framgång.
- Gedigen projektledningskompetens, både teoretisk och praktisk, med fokus på att driva komplexa projekt
- Mångårig erfarenhet från offentligt sektor eller annan komplex organisation, med djup förståelse för de särskilda krav och processer som gäller inom offentlig förvaltning.
Självklart har du ett intresse för vår verksamhet och för innehållet i tjänsten.
Vårt erbjudande
Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.
Vår hemvist är i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Lindhagensgatan 100 på Kungsholmen, nära både Stadshagens och Thorildsplans tunnelbanestationer.
Ansökan
Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt. Bifoga din ansökan med CV och personligt brev samt kopior på relevant dokumentation så som examensbevis. När du ansöker kommer du även att få besvara ett antal frågor. De som går vidare i anställningsprocessen kommer också att få lämna in 3 kompletta upphandlingar inkl. bilagor till oss.
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Cecilia Drott: cecilia.drott@regionstockholm.se
Övrigt
Tester ingår som ett andra steg i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser.
Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här
Att söka jobb i Region Stockholm
Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.
Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.
Kontakt
- Cecilia Drott
- Kontakt för frågor om tjänsten
070-2426532
Fackliga företrädare
- Mona Ternelius, SACO
- 08-12317830
- Anne-Lie Vestlund, Vision
- 08-12314280
Detaljerad information
- Anställningsform:
- Tillsvidareanställning
- Löneform:
- Månadslön
- Omfattning:
- Heltid
- Antal lediga tjänster:
- 2
- Sysselsättningsgrad:
- 100%
- Referensnummer:
- 2025/1503
- Ort:
- Stockholm
- Län:
- Stockholms län
- Tillträde:
- Enligt överenskommelse
- Publicerat:
- 14 mars 2025
- Sista ansökningsdag:
- 6 april 2025
- Senast granskad: 14 mars 2025
Du kanske också är intresserad av
- Ansök senast: Söndag 6 april 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidRegionledningskontoret
Dataskyddsspecialist
Ansök senast: Fredag 4 april 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidTrafikförvaltningenVerksamhetschefsassistent till Högspecialiserat omvårdnadsområde på barn, Solna
Ansök senast: Söndag 6 april 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidKarolinska UniversitetssjukhusetIt-säkerhetsanalytiker till CERT
Ansök senast: Söndag 6 april 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidRegionledningskontoret