Undersköterska

Som undersköterska inhämtar du och reflekterar över såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap.

Kompetensstegen består av fem steg som beskriver möjlig utveckling från undersköterska till tjänst med definierat kliniskt vårdområde. Stegen fungerar som ett ramverk. Verksamheterna utgår från de beslutade stegen med möjlighet att förtydliga stegen för sin verksamhet. Verksamheternas behov styr fördelningen av antal medarbetare per steg och tjänst.  

Du kan kompetensutveckla dig genom olika aktiviteter som till exempel lärande i arbetet, nya arbetsuppgifter, handleda, delta i nätverk, hospitera, självstudier, leda eller delta i projekt och förbättringsarbeten, mentorskap, studiebesök samt genom utbildningar, kurser och konferenser.

Kompetensstege för undersköterska

Ta del av alla steg här.

Steg 1

Individuell inlärningsfas där du ges utrymme till utveckling och fortbildning. Här tränar och utvecklar du färdigheter som är specifika för undersköterskan på din arbetsplats med stöd av kollegor. Du får utrymme för kompetensutveckling genom att fördjupa dina kunskaper utifrån yrkesutövning.

Formell kompetens

Undersköterska med bevis från Socialstyrelsen

Evidensbaserad vård

  • Med stöd av kollegor söka och använda kunskapsunderlag, som är relevant inom omvårdnadsarbetet, till exempel Vårdhandboken, PM/riktlinjer.
  • Med stöd av kollegor utföra omvårdnad vid vanligt förekommande diagnoser och tillstånd inom arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Med stöd av kollegor möta patienten utifrån ett etiskt förhållningssätt samt visa respekt för patientens självbestämmande och integritet.
  • Med stöd av kollegor förstå behovet av att stödja patientens och närståendes förmåga till delaktighet i patientnära omvårdnad och behandling.
  • Med stöd av kollega identifiera och utföra grundläggande patientnära omvårdnadsbehov (fysiska, psykiska, existentiella, sociala samt kulturella) och hälsorisker.
  • Med stöd identifiera och rapportera diskriminering inom vården. Uppmärksamma hur attityder och värderingar kan påverka omvårdnaden.

Samverkan i team

  • Medverka till ett positivt arbetsklimat, gott samarbete och öppen dialog med kollegor inom den egna professionen och andra yrkesgrupper.
  • Med stöd av kollegor utföra relevanta prioriteringar och
    bedömningar i teamet utifrån undersköterskans yrkesroll.
  • Med stöd av kollegor vara uppmärksam på patientens och närståendes reaktioner före, under och efter svåra situationer.
  • Delta i interprofessionellt teamarbete för att säkerställa patientens vård.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ta del och vara följsam till arbetsplatsens utvecklings-, förbättrings- och kvalitetsarbete i den patientnära vården.

Säker vård

  • Med stöd av kollega förbereda, assistera och utföra undersökningar och behandlingar.
  • Med stöd av kollega observera patienten före/under/efter undersökning och behandling utifrån gällande riktlinjer.
  • Med stöd av kollega hantera arbetsplatsens medicintekniska produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.
  • Med stöd av kollega använda aktuella handlingsprogram för att förebygga smitta samt arbeta utifrån gällande hygienrutiner.
  • Med stöd av kollega följa rutiner, riktlinjer och checklistor för att upprätthålla en god patientsäkerhet.
  • Med stöd av kollega identifiera risker och vårdskador samt introduceras i system för avvikelserapportering.
  • Med stöd av kollega använda hjälpmedel och ett ergonomiskt arbetssätt så att risker förebyggs för patient och medarbetare.

Informatik

  • Med stöd av kollega inhämta kunskaper inom informations- och kommunikationsverktyg och använda dessa kunskaper för en god och säker vård.
  • Med stöd av kollega utveckla ett säkert sätt att rapportera och eventuellt dokumentera, där det krävs, för en säker informationsöverföring i teamet.

Kompetensutveckling och utbildning

Du genomför verksamhetens introduktionsprogram och obligatoriska utbildningar samt andra utbildningar som verksamheten identifierat på denna nivå.

Steg 2

För uppflyttning till Steg 2 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-2.

Du behärskar den patientnära omvårdnaden av patienter med sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande på din arbetsplats. Du fortsätter att utveckla dina färdigheter och arbetar självständigt i den patientnära omvårdnaden i samarbete med mer erfarna kollegor. Du introducerar nyanställda kollegor och deltar i handledning.

Formell kompetens

Undersköterska med bevis från Socialstyrelsen

Evidensbaserad vård

  • Självständigt använda kunskapsunderlag som är relevanta inom omvårdnadsarbetet.
  • Självständigt utföra omvårdnad vid vanligt förekommande diagnoser och tillstånd inom arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Självständigt möta patienten utifrån ett etiskt förhållningssätt samt visa respekt för patientens självbestämmande och integritet.
  • Självständigt stödja patientens och närståendes förmåga till delaktighet i patientnära omvårdnad och behandling.
  • Självständigt identifiera och hantera grundläggande patientnära omvårdnadsbehov samt observera och rapportera hälsorisker.
  • Motverka diskriminering inom vården genom att uppmärksamma hur attityder och värderingar kan påverka omvårdnaden.

Samverkan i team

  • Självständigt utföra relevanta prioriteringar och bedömningar i teamet utifrån undersköterskans yrkesroll.
  • Delta i handledning av elev/student och introducera nyanställda kollegor.
  • Självständigt uppmärksamma patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.
  • Uppmärksamma behov av och initiera samverkan i det interprofessionella teamet.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Delta i utvecklings-, förbättrings- och kvalitetsarbete.

Säker vård

  • Självständigt förbereda, assistera och utföra undersökningar och behandlingar.
  • Självständigt observera patienten före/under/efter undersökning och behandling samt rapportera förändringar/avvikelser.
  • Självständigt hantera arbetsplatsens medicintekniska produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.
  • Identifiera och rapportera risker gällande hygienrutiner och delta i smittförebyggande arbete.
  • Följer självständigt och handleder kollegor i rutiner, riktlinjer och checklistor.
  • Självständigt identifiera risker och vårdskador samt använda system för avvikelserapportering.
  • Självständigt använda hjälpmedel och ett ergonomiskt arbetssätt så att risker förebyggs för patient och medarbetare.

Informatik

  • Självständigt använda kunskaper inom informations- och kommunikationsverktyg för en god och säker vård.
  • Självständigt använda säkra rapportsystem och eventuellt dokumentera, där det krävs, för en säker informationsöverföring i teamet.

Kompetensutveckling och utbildning

Du genomgår kompetenshöjande aktiviteter efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.
Du följer; Rekommenderad handledarutbildning för
medarbetare i Region Stockholms vårdverksamheter

Steg 3

För uppflyttning till Steg 3 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-3

Du arbetar självständigt i teamet, behärskar den patientnära omvårdnaden, utvecklar och fördjupar dina färdigheter. Du bidrar till utveckling inom verksamheten och handleder studerande och nyanställda kollegor i det interprofessionella teamet. Du deltar aktivt i ett definierat ansvarsområde på din arbetsplats.

Formell kompetens

Undersköterska med bevis från Socialstyrelsen. 

Evidensbaserad vård

  • Bidra till att kunskapsunderlag som är relevanta används på arbetsplatsen.
  • Bidra genom att dela med sig av sin kunskap inom omvårdnad kopplat till diagnoser och tillstånd inom arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Bidra till diskussion och utveckling av ett etiskt förhållningssätt på arbetsplatsen.
  • Handleda kollegor i att utveckla förmågan till att självständigt stödja patienten till delaktighet i patientnära omvårdnad och behandling.
  • Handleda kollegor i att identifiera, förutse och hantera samt följa upp grundläggande patientnära omvårdnadsbehov och hälsorisker.

Samverkan i team

  • Bidra till arbetsrutiner för ett positivt arbetsklimat, gott samarbete och öppen dialog med kollegor inom den egna professionen och andra yrkesgrupper.
  • Handleda kollegor i att utföra relevanta prioriteringar och bedömningar utifrån undersköterskans yrkesroll.
  • Självständigt undervisa och handleda elever/studenter och nyanställda kollegor.
  • Delta aktivt i att omhänderta patientens, närståendes, sina egna och kollegors reaktioner före, under och efter svåra situationer.
  • Delar med sig av kunskap och lär av andra i det interprofessionella teamet.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidra i utvecklings-, förbättrings- och kvalitetsarbete samt stödja implementering.

Säker vård

  • Handleda kollegor i att förbereda, assistera och utföra undersökningar och behandlingar.
  • Handleda kollegor i att observera patienten efter undersökning och behandling samt rapportera förändringar/avvikelser och initiera åtgärder.
  • Handleda kollegor avseende arbetsplatsens medicintekniska produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.
  • Handleda kollegor i gällande smittförebyggande rutiner samt att identifiera risker.
  • Bidra till att utarbeta/uppdatera rutiner, riktlinjer och checklistor inom arbetsplatsen.
  • Handleda kollegor i att identifiera/rapportera risker och vårdskador.
  • Handleda kollegor i att använda hjälpmedel och ett ergonomiskt arbetssätt.

Informatik

  • Handleda kollegor i att använda informations- och kommunikationsverktyg.
  • Handleda kollegor i att rapportera och eventuellt dokumentera för en säker informationsöverföring i teamet.

Kompetensutveckling och utbildning

Du genomgår kompetenshöjande aktiviteter eller utbildning efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.

Steg 4

För uppflyttning till Steg 4 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-4.

Du har fördjupat dina färdigheter, har en helhetssyn gällande patienten och vårdförloppet. Du arbetar självständigt med definierat ansvarsområde. Du bidrar i utvecklingen både i verksamhet och inom ditt ansvarsområde.

Formell kompetens

Undersköterska med bevis från Socialstyrelsen. 

Evidensbaserad vård

  • Leda utveckling av kunskapsunderlag inom ditt definierade ansvarsområde.
  • Bidra till utveckling inom omvårdnad kopplat till diagnoser och tillstånd inom verksamheten.

Personcentrerad vård

  • Krav på tidigare steg gäller. 

Samverkan i team

  • Leda, utveckla och utvärdera patientnära omvårdnad samt vara ett stöd vid prioritering och fördelning av arbetet i teamet utifrån undersköterskans yrkesroll.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leda utvecklings-, förbättrings-, kvalitetsarbete kopplat till ditt definierade ansvarsområde samt ansvara för implementering.
  • Arbeta med uppsatta mål/kvalitetsindikatorer och uppföljningar kopplat till ditt definierade ansvarsområde för att upprätthålla en hög patientsäkerhet.

Säker vård

  • Initiera och leda uppdatering av rutiner, riktlinjer och checklistor kopplat till ditt definierade ansvarsområde.

Informatik

  • Krav på tidigare steg gäller. 

Kompetensutveckling och utbildning

Du genomgår kompetenshöjande aktiviteter eller utbildning efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.

Steg 5

Specialisttjänst

För uppflyttning till steg 5 krävs att du söker en tjänst med definierat kliniskt vårdområrde och uppfyller de reella och formella kraven. Tjänsterna inrättas efter verksamhetens behov. Det innebär att tjänsterna inte finns i alla verksamheter.

Du har ett fördjupat ansvar att självständigt leda och utveckla metoder inom ditt definierade kliniska vård-/ansvarsområde. Du har även ett utbildningsansvar inom vård-/ansvarsområdet.

Formell kompetens

Undersköterska med bevis från Socialstyrelsen

Samt:

  • Eftergymnasial utbildning (sammanlagt minst 1 år) som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten
  • Klinisk erfarenhet inom specialitet (minst 5 år)

Evidensbaserad vård

  • Leda och ansvara för utveckling, utbildning, implementering och uppföljning inom definierat kliniskt vårdområde.

Personcentrerad vård

  • Initiera och driva etiska diskussioner på enheten utifrån patient-/närståendeperspektivet.
  • Ansvar för att utveckla arbetssätt som syftar till att stärka och stödja patient och närståendes förmåga till delaktighet i patientnära omvårdnad och behandling.
  • Självständigt utforma och genomföra undervisning till patient och närstående, enskilt eller i grupp inom definierat kliniskt vårdområde, där så är möjligt.

Samverkan i team

  • Bidra till arbetsrutiner för ett positivt arbetsklimat, gott samarbete och öppen dialog med kollegor inom den egna professionen och andra yrkesgrupper.
  • Ansvar för handledning inom definierat kliniskt vårdområde.
  • Initiera och utveckla samverkan utanför sin egen verksamhet.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leda utvecklings-, förbättrings- och kvalitetsarbete kopplat till definierat kliniskt vårdområde samt ansvara för implementering och uppföljning.

Säker vård

  • Leda framtagande och uppdatering av rutiner och riktlinjer inom definierat vårdområde.
  • Handleda kollegor i att identifiera/rapportera risker och vårdskador.

Informatik

  • Utvärdera och bidra till utveckling av informationsoch/eller kommunikationsverktyg som används på arbetsplatsen.

Kompetensutveckling och utbildning

Möjlighet ges till fördjupade studier inom definierat kliniskt vårdområde efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov. Följa
nationell och internationell utveckling och forskning inom definierat kliniskt vårdområde genom deltagande i möten och seminarier.

  • Senast granskad: 12 februari 2024