Apotekare

Som apotekare inhämtar du och reflekterar över såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap.

Kompetensstegen består av sju steg som beskriver möjlig utveckling från apotekare till specialisttjänst. Stegen fungerar som ett ramverk. Verksamheterna utgår från de beslutade stegen med möjlighet att förtydliga stegen för sin verksamhet. Kompetenskraven och rolluppfyllnad i KOLL och IT-stödet Heroma kompetens är en grund vid placering i kompetensstegen. Verksamheternas behov styr fördelningen av antal medarbetare per steg och tjänst.

Du kan kompetensutveckla dig genom olika aktiviteter som till exempel lärande i arbetet, nya arbetsuppgifter, handleda, delta i nätverk, hospitera, självstudier, leda eller delta i projekt och förbättringsarbeten, mentorskap, studiebesök samt genom utbildningar, kurser och konferenser.

Kompetensstege

Här har vi samlat alla steg.

Steg 1

Individuell inlärningsfas där du använder och delar med dig av dina nya kunskaper och tidigare erfarenheter. Här tränar och utvecklar du färdigheter som är specifika för farmaceuten på arbetsplatsen, med stöd av farmaceutisk handledare och medarbetare på arbetsplatsen.
Du blir alltmer självständig.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare.

Evidensbaserad vård

  • Med stöd kunna tillämpa läkemedelsrelaterade rutiner på din arbetsplats och ha kännedom om den evidensbaserade bakgrunden samt riktlinjer och andra kunskapskällor.
  • Grundläggande förmåga att tillgodogöra sig, och kritiskt granska, vetenskaplig litteratur och andra kunskapskällor.

Personcentrerad vård

  • Uppmärksamma patientens och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.
  • Har kännedom om personcentrerad vård.
  • Introduceras i samtalstekniker som används på arbetsplatsen och information gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.
  • Med stöd tar ansvar för egen farmaceutisk omsorg och rådgivning till patienten och/eller annan vårdpersonal.

Samverkan i team

  • Med stöd träna och utveckla sin kommunikation med olika enskilda intressenter (patienter, kollegor, vårdpersonal), såväl skriftlig som muntlig utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
  • Har insikt i sina egna kunskaps- och kompetensbegränsningar och konsultera/hänvisa till annan kollega/expert när så krävs.
  • Inhämta och tillämpa kunskap om andra yrkesgruppers roller, funktioner och ansvarområden. Har förståelse för och respekt för dessa. Förmåga att ingå som en medlem i ett interprofessionellt team och med stöd av senior kollega delge den egna professionens kompetens.
  • Med stöd av kollega planera, konsultera och samverka med andra aktörer internt och externt för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan i syfte att förbättra vården.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ta del av och vara följsam till verksamhetens kvalitets-och förbättringsarbeten.

Säker vård

  • Under handledning bli insatt i ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete och hur enheten genomför egenkontroller för risk- och avvikelseutredningar.
  • Inhämta kunskap med stöd av kollega i hur myndighetskrav, lagar och föreskrifter, lokalt ledningssystem och riktlinjer och hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och regelverk tillämpas inom läkemedelshantering
    och/eller läkemedelsförsörjning.
  • Ha grundläggande kunskap om relevant sjukdomslära och med stöd tillämpa den i sitt arbete.
  • Ha grundläggande kunskap om farmakoterapi och vilken nivå läkemedelsrelaterade problem hanteras i aktuell farmaceutisk roll.
  • Kunskap om grundläggande principer för läkemedelsformulering. Med stöd av kollega kunna tillämpa dessa kunskaper i dagligt arbete.
  • Ha grundläggande kunskap om farmakodynamik och visa på viss förmåga att tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen.
  • Ha grundläggande kunskap om farmakokinetik och viss förmåga att tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelsupptag och omsättning i kroppen samt vid interaktioner.
  • Demonstrerar grundläggande förmåga att göra ordinationsgranskning och rimlighetsbedömning av läkemedelsordination. Vid behov föra dialog med
    kollega för stöd i bedömning om relevans.

Informatik

  • Introduceras till och följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation och informationshantering gällande läkemedel inom enheten.
  • Introduceras till informationsöverföring och samverkan genom hela vårdprocessen inklusive vårdens övergångar, för att uppnå kontinuitet, effektivitet och kvalitet.
  • Introduceras och med stöd använda informations- och kommunikationsverktyg inom arbetsplatsen.

Kompetensutveckling och utbildning

Du genomför verksamhetens introduktionsprogram och obligatoriska utbildningar samt andra utbildningar som verksamheten identifierat på denna nivå.

Steg 2

För uppflyttning till Steg 2 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-2.

Du har kunskap om sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande på arbetsplatsen och vanligt förekommande läkemedelsbehandlingar. Du fortsätter att utveckla dina färdigheter och arbetar självständigt i samarbete med erfarna kollegor. Du deltar i introduktion av nyanställda kollegor.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare.

Evidensbaserad vård

  • Självständigt kunna tillämpa läkemedelsrelaterade rutiner på din arbetsplats och ha kännedom om den evidensbaserade bakgrunden samt riktlinjer. Förmåga att använda andra kunskapskällor.
  • Förmåga att tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur och se styrkor och svagheter i forskningsmetodik.
  • Ha förståelse om skillnad mellan forskningsstudie och kvalitets-/förbättringsprojekt.
  • Medverka i uppföljning/utvärdering av forskningsprojekt.

Personcentrerad vård

  • Stödja patientens och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.
  • Ha kunskap om och förmåga att tillämpa personcentrerad vård där så är tillämpligt.
  • Kännedom om relevanta samtalstekniker och självständigt kunna ge och inhämta information gällande läkemedelsbehandling med patienten och/eller närstående utifrån hens behov och resurser där så är tillämpligt.
  • Självständigt ta ansvar för egen farmaceutisk omsorg och rådgivning till patienten och/eller annan vårdpersonal. Konsulterar senior kollega när så är påkallat.

Samverkan i team

  • Självständig förmåga till kommunikation med olika enskilda intressenter (patienter, kollegor, vårdpersonal), såväl skriftlig som muntlig, med kollegor och andra yrkesgrupper utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
  • Har kunskap om andra relevanta professioners kompetens. Självständig förmåga att utifrån professionen bidra, samarbeta och lära i det interprofessionella teamet samt anpassa information och bedömning utifrån behov.
  • Du introducerar nya kollegor och deltar i handledning av studenter inom verksamheten.
  • Självständigt planera, konsultera och samverka med andra aktörer internt och externt för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan i syfte att förbättra vården.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Delta i verksamhetens kvalitets- och förbättringsarbeten.

Säker vård

  • Självständigt utföra egenkontroller och föreslå förbättringsområden gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning.
  • Besitta kunskap och ha överblick i hur myndighetskrav, lagar och föreskrifter, lokalt ledningssystem och riktlinjer och hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och regelverk tillämpas inom läkemedelshantering
    och/eller läkemedelsförsörjning. Självständigt tillämpa relevanta delar i dagliga arbetet.
  • Ha grundläggande kunskap om relevant sjukdomslära och förmåga att tillämpa den i sitt arbete. Ha grundläggande kunskap om vanliga laboratorievärden i aktuell patientpopulation och förmåga att tillämpa kunskapen i sitt arbete.
  • Ha kunskap om farmakoterapi och kunna applicera kunskapen för optimering av läkemedelsbehandling genom att identifiera, åtgärda och förebygga vanliga läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i aktuell farmaceutisk roll där så är tillämpligt. Konsulterar senior kollega kring mer avancerade LRP och frågeställningar.
  • Kunskap om grundläggande principer för läkemedelsformulering och självständigt kunna tilllämpa dessa kunskaper i dagligt arbete. Introducerar kollegor.
  • Ha kunskap om farmakodynamik och kunna tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen samt självständigt bedöma behov av vägledning där så är tilllämpligt.
  • Ha kunskap om farmakokinetik och kunna tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelsupptag och omsättning i kroppen samt vid interaktioner. Visa förståelse för när, hur och varför TDM (terapeutiks
    dosmonitorering) ska användas och kunna göra enklare tolkningar. Där så är tillämpligt.
  • Demonstrerar fördjupad förmåga att göra ordinationsgranskning och rimlighetsbedömning av läkemedelsordination. Vid behov självständigt föra dialog med ansvarig ordinatör.

Informatik

  • Självständigt följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation och informationshantering gällande läkemedel inom enheten.
  • Självständigt tillämpa adekvat informationsöverföring och samverkan genom hela vårdprocessen, inklusive vårdens övergångar, för att uppnå kontinuitet, effektivitet och kvalitet.
  • Självständigt inhämta kunskap från informations- och kommunikationsverktyg som används på arbetsplatsen och tillämpa dessa kunskaper.

Kompetensutveckling och utbildning

Du utvecklar din kompetens och genomgår utbildning efter överenskommelse med din närmaste chef utifrån verksamhetens behov.
Du kan påbörja din utveckling till specialist.

Steg 3

För uppflyttning till Steg 3 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-3.

Du utvecklar dina färdigheter på djupet och/eller bredden. Du hanterar och analyserar komplexa situationer och frågeställningar samt stödjer kollegor i deras arbete. Du bidrar vid utveckling av processer och/eller kompetensområden på din arbetsplats. Du kan handleda studenter och kollegor.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare.

Evidensbaserad vård

  • Bidra till implementering och användandet av evidensbaserade läkemedelsrelaterade rutiner på din arbetsplats.
  • Ha förståelse för forskningsetiskt regelverk och hur det praktiskt tillämpas.
  • Bidra till att generera och sammanställa data för uppföljning/utvärdering av praktisk verksamhet. Exempelvis projekt som redovisas lokalt.

Personcentrerad vård

  • Bidra till att arbetsrutiner finns för att stödja patienter och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.
  • Bidra till att relevanta samtalstekniker (till exempel motiverande samtal) används för att ge och inhämta information gällande läkemedelsbehandling med patienten och/eller närstående utifrån hens behov och resurser där så är tillämpligt.
  • Förmåga att axla ansvar för farmaceutisk omsorg och rådgivande till kollega på arbetsplatsen.

Samverkan i team

  • Förmåga att samarbeta och delta i nätverk.
  • Utifrån professionen bidra till att utveckla rutiner för skriftlig kommunikation på den egna enheten.
  • Bidra till att främja/utveckla interprofessionellt teamarbete och interprofessionellt lärande på den egna arbetsplatsen.
  • Har kunskap om handledningsmetodik och erfarenhet samt förmåga att praktiskt handleda kollegor/studenter.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidra till kvalitets- och förbättringsarbeten.

Säker vård

  • Självständigt utföra egenkontroller och delta i utvärdering gällande risk- och avvikelseutredningar. Initiera förbättringsarbete vid läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning baserat på avvikelser.
  • Tolka myndighetskrav, lagar och föreskrifter och bidra till att lokala rutiner utformas inom läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning.
  • Kan handleda och stödja kollegor i förståelsen av
    relevant sjukdomslära och vanliga laboratorievärden.
  • Ha god kunskap om farmakoterapi och kunna tillämpa kunskapen för optimering av läkemedelsbehandling genom att identifiera, åtgärda och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i aktuell farmaceutisk roll där så är tillämpligt.
  • Kan handleda och stödja kollegor samt studenter i principer för läkemedelsformulering inom arbetsplatsen.
  • Kan handleda och stödja kollegor i att tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen, där så är tillämpligt.
  • Kan handleda och stödja kollegor i att tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelspåverkan, där så är tillämpligt.
  • Kan handleda och stödja kollegor i ordinationsgranskning och rimlighetsbedömning av läkemedelsordination.

Informatik

  • Bidra och initiera utveckling av dokumentation och informationshantering gällande läkemedel inom arbetsplatsen.
  • Bidra till utveckling av informationsöverföring och samverkan genom hela vårdprocessen, inklusive vårdens övergångar, för att uppnå kontinuitet,
    effektivitet och kvalitet.
  • Bidra till utvecklingen av informations- och kommunikationsverktyg inom arbetsplatsen.

Kompetensutveckling och utbildning

Du utvecklar din kompetens genom enstaka kurser på högskola/universitet eller via professionell förening efter överenskommelse med din närmaste chef där hänsyn tas till verksamhetens behov av kompetens. Du börjar bidra till andras kompetens genom handledning.

Steg 4

För uppflyttning till Steg 4 krävs att du uppfyllt de reella och formella kompetenskraven som finns beskrivet i Steg 1-4.

Du har antingen djup eller bred kompetens. Du ansvarar och leder utveckling av processer och/eller kompetensområden inom yrket på din arbetsplats.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare. 

Evidensbaserad vård

  • Farmaceutiskt ansvara för initiering, implementering och användandet av evidensbaserade läkemedelsrelaterade rutiner på din arbetsplats.
  • Ha förståelse och kännedom kring forskningsstruktur inom arbetsplatsen.
  • Ansvara för att planera, genomföra och rapportera utvärdering av praktisk verksamhet med vetenskaplig ambition inom arbetsplatsen. Exempelvis projekt som redovisas med kongressposter eller artikel.

Personcentrerad vård

  • Utveckla arbetsrutiner inom enheten för att stödja patienter och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.

Samverkan i team

  • Förmåga att skapa och utveckla samarbeten och nätverk lokalt.
  • Utifrån professionen ansvara för att utveckla rutiner för skriftlig kommunikation på den egna enheten.
  • Ansvarar för att främja och utveckla interprofessionellt lärande på den egna arbetsplatsen.
  • Har kunskap om handledningsmetodik och erfarenhet samt förmåga att praktiskt handleda kollegor/ studenter. Förmåga att samordna handledning inom arbetsplatsen.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera, leda, utvärdera kvalitets- och förbättringsarbeten inom arbetsplatsen.

Säker vård

  • Självständigt utföra egenkontroller och kritiskt granska, återkoppla och identifiera förbättringsarbete utifrån avvikelser och identifierade risker gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning.
    Förmåga att dra slutsatser utifrån en större mängd avvikelser inom arbetsplatsen.
  • Vid utveckling inom arbetsplatsen gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning kunna se att det följer myndighetskrav, lagar och föreskrifter, lokalt ledningssystem och riktlinjer och hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och regelverk.
  • Kan handleda och stödja kollegor vid identifiering, åtgärder och förebyggande av läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i aktuell farmaceutisk roll där så är tillämpligt.
  • Ansvara för att förebyggande åtgärder vidtas genom att ta fram metoder/rutiner för ett systematiskt arbetssätt gällande läkemedelsformulering inom arbetsplatsen.
  • Förmåga och förståelse att ta ett övergripande farmaceutiskt ansvar gällande utredningar, rutiner, instruktioner i farmakodynamiska frågeställningar inom indikationsområden på arbetsplatsen där så är
    tillämpligt.
  • Förmåga och förståelse att ta ett övergripande farmaceutiskt ansvar gällande utredningar, rutiner, instruktioner i farmakokinetiskt frågeställningar inom indikationsområden på arbetsplatsen. Där så är
    tillämpligt.
  • Farmaceutiskt ansvar för förebyggande arbete av läkemedelsordinationer i samarbete med läkare inom arbetsplatsen där så är tillämpligt.

Informatik

  • Leda och ansvara för utveckling av dokumentation och informationshantering gällande läkemedel inom arbetsplatsen.
  • Ansvara för framtagande och uppdatering av metoder för säker vård- och informationsöverföring inom arbetsplatsen.
  • Ansvara för att informations- och kommunikationsverktyg tillämpas säkert inom arbetsplatsen.

Kompetensutveckling och utbildning

Du uppdaterar och fördjupar din kompetens utifrån verksamhetens behov och i samråd med din närmaste chef.
Du påbörjar exempelvis vårdpedagogisk-/handledarutbildning motsvarande 7,5 högskolepoäng.
Du kan ansöka om specialisttjänst.

Steg 5

Specialisttjänst

För uppflyttning till steg 5 krävs det att du söker en klinisk specialisttjänst inom definierat kliniskt vårdområde och uppfyller de reella och formella kraven. Specialisttjänsterna inrättas efter verksamhetens behov. Det innebär att specialisttjänsterna inte finns i alla verksamheter.

Du har ett ansvar att självständigt initiera, driva och leda utveckling inom ditt verksamhets-/specialitetsområde. Du har även ett utbildningsansvar inom ditt verksamhets-/specialitetsområde.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare.

Samt:

  • Klinisk erfarenhet inom specialitet (minst 4 år)
  • Godkänd certifiering utfärdad av Board of Pharmacy Specialties (BPS)eller motsvarande för verksamheten

Evidensbaserad vård

  • Inom ditt specialitetsområde relaterar du din farmaceutiska kompetens för att tillämpa och utvärdera evidensbaserad läkemedelsrelaterad kunskap.
  • Förmåga att tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur inom specialitetsområdet samt analysera och aktivt söka ny evidens.
  • Ha förståelse och kännedom kring forskningsstruktur inom verksamhets-/specialitetsområde. Ansvara för att planera, genomföra och rapportera utvärdering av praktisk verksamhet med vetenskaplig ambition inom verksamhets-/specialitetsområde. Exempelvis projekt som redovisas med kongressposter eller artikel.

Personcentrerad vård

  • Ansvara för att utveckla metoder för att stödja patienten och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande gällande läkemedelsbehandling där så är tillämpligt.
  • Ansvara för att utveckla samtalstekniker anpassade för verksamhets-/specialitetsområde. Där så är tillämpligt.
  • Ansvara för att utveckla farmaceutisk omsorg inom verksamhets-/specialitetsområde.

Samverkan i team

  • Förmåga att skapa och utveckla samarbeten och nätverk lokalt och/eller regionalt.
  • Förmåga att kommunicera med olika grupper av intressenter (patienter, kollegor, vårdpersonal). Utifrån professionen ansvara för att utveckla rutiner för skriftlig kommunikation inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Förmåga att agera konsult/expert till kollegor inom professionen.
  • Ansvara för att främja och utveckla interprofessionellt lärande inom verksamhets-/specialitetsområde. Har kunskap om handledningsmetodik och erfarenhet samt förmåga att praktiskt handleda inom verksamhets-/
    specialitetsområde.
  • Förmåga att bli konsulterad som expert. Planera, konsultera och samverka med andra aktörer/professioner för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan i syfte att förbättra vården.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera, leda, utvärdera kvalitets- och förbättringsarbeten inom sitt verksamhets-/specialitetsområde.
  • Kännedom och förmåga att använda relevanta teorier/metoder för systematiskt förbättringsarbete.

Säker vård

  • Självständigt utföra egenkontroller och kritiskt granska, återkoppla och identifiera förbättringsarbete utifrån avvikelser och identifierade risker gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning. Förmåga att
    dra slutsatser utifrån en större mängd avvikelser inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Vid utveckling inom verksamhets-/specialitetsområde gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning kunna se att det följer myndighetskrav, lagar och föreskrifter, lokalt ledningssystem och riktlinjer samt hälso- och sjukvårdens organisation, styrning och regelverk.
  • Ha god kunskap om relevant sjukdomslära och förmåga att tillämpa den i sitt arbete. Behärska vanliga laboratorievärden i aktuell patientpopulation samt även ha kunskap om mer ovanliga analyser inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Ha djup kunskap om farmakoterapi och kunna tillämpa kunskapen för optimering av läkemedelsbehandling genom att identifiera, åtgärda och förebygga komplexa/ avancerade läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i aktuell farmaceutisk roll. Ha djup kunskap om specialiserad farmakoterapi för aktuell patientpopulation inom verksamhets-/specialitetsområde. Där så är tillämpligt.
  • Fördjupad kunskap om läkemedelsformulering. Ansvara för att förebyggande åtgärder vidtas genom att ta fram metoder/rutiner för ett systematiskt arbetssätt gällande läkemedelsformulering inom verksamhets-/specialitetsområde. Konsulteras kring dessa frågeställningar från kollegor.
  • Ha djup kunskap om farmakodynamik och kunna tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen i komplexa och avancerade fall inom sitt verksamhets-/specialitetsområde där så är tillämpligt. Kan ha ett konsultativt uppdrag och undervisa andra
    inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • God kunskap om farmakokinetik och kunna tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelsupptag och omsättning i kroppen samt vid interaktioner. Förmåga att beräkna och tolka TDM (terapeutiks dosmonitorering) för enskild patient inom sitt verksamhets-/specialitetsområde. Där så är tillämpligt.
  • Farmaceutiskt ansvar för förebyggande arbete av läkemedelsordinationer i samarbete med läkare inom verksamhets-/specialitetsområde där så är tillämpligt.

Informatik

  • Initiera och leda utveckling av dokumentation och informationshantering inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Leda framtagande och uppdatering av metoder för säker vård- och informationsöverföring inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Ansvara för att informations- och kommunikationsverktyg tillämpas säkert inom verksamhets-/specialitetsområde.

Kompetensutveckling och utbildning

Du deltar i nationell och internationell utveckling och forskning inom ditt specialitetsområde och uppdrag, till exempel genom deltagande i möten, seminarier, professionsföreningar och konferenser.
Du kan genomföra forskningsförberedande kurser eller forskarutbildning.

Steg 6

Specialisttjänst

För uppflyttning till steg 6 krävs det att du söker en klinisk specialisttjänst inom definierat kliniskt vårdområde och uppfyller de reella och formella kraven. Specialisttjänsterna inrättas efter verksamhetens behov. Det innebär att specialisttjänsterna inte finns i alla verksamheter.

Du har ett strategiskt och övergripande farmaceutiskt ansvar inom verksamhets-/specialitetsområde att initiera, leda och utveckla processer och kompetensområden. Du har ett övergripande utbildningsansvar inom verksamhets-/specialitetsområdet. Du handleder kollegor vid projekt- och utvecklingsarbeten.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare

Samt:

  • Klinisk erfarenhet inom specialitet (minst 6 år)
  • Godkänd certifiering utfärdad av Board of Pharmacy Specialties (BPS) eller motsvarande relevant för verksamheten
  • Pedagogik-/handledarutbildning (7,5 högskolepoäng)

Evidensbaserad vård

  • Inom ditt specialitetsområde analysera behovet, initiera och ansvara för utbildningsinsatser utifrån evidensbaserad läkemedelsrelaterad kunskap.
  • Analysera och ge förslag på strategier utifrån omvärldsbevakning. Driva användandet av evidensbaserade metoder och kunskaper i verksamhets-/specialitetsområde.
  • Förmåga att ge råd och konstruktiv återkoppling om forskningsmetodik och lämplig studiemetodik. Exempelvis handleda vetenskapliga projekt. 
  • Förmåga att planera, genomföra och rapportera ett omfattande vetenskapligt utvärderings- eller forskningsprojekt inom farmaci.

Personcentrerad vård

Ej kravsatt kompetens i denna stegtjänst

Samverkan i team

  • Förmåga att skapa och utveckla samarbeten och nätverk regionalt och/eller nationellt.
  • Förmåga att kommunicera komplex information till stora grupper av intressenter. Utifrån professionen ansvara för att utveckla rutiner för skriftlig kommunikation inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Förmåga att agera konsult/expert till kollegor inom professionen såväl internt som externt samt där så är tillämpligt skapa förutsättningar för utveckling.
  • Övergripande ansvara för att främja och utveckla interprofessionellt lärande inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Har kunskap om handledningsmetodik och erfarenhet av att praktiskt handleda kollegor/studenter. Kan undervisa i praktisk handledning och/eller agera mentor för andra handledare.
  • Förmåga att bli konsulterad som expert. Planera, konsultera och samverka med andra aktörer/professioner för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan i syfte att förbättra vården.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Övergripande ansvar att initiera, leda, utveckla och utvärdera kvalitets- och förbättringsarbeten. Ha helhetssyn och hålla samman kvalitets- och förbättringsarbeten inom befintligt verksamhets-/specialitetsområde.
  • Kännedom och förmåga att använda relevanta teorier/metoder för systematiskt förbättringsarbete samt stödja andra i användningen.

Säker vård

  • Strategiskt arbeta med att förbättra arbetssätt utifrån avvikelser och/eller riskbedömningar gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning. Utifrån professionen ansvara för att dra slutsatser utifrån en större mängd avvikelser. Implementera och utvärdera egenkontroller.
  • Övergripande ansvar att omvärldsbevaka myndighetskrav, lagar och föreskrifter inom läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning. Övergripande ansvar att implementera myndighetskrav inom verksamheten.
  • Har god kunskap om relevant sjukdomslära och förmåga att tillämpa den i sitt arbete. Ansvarar för att utbilda inom professionen. Behärska vanliga laboratorievärden i aktuell patientpopulation samt även ha kunskap om mer ovanliga analyser inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Kunna utveckla och implementera nya metoder/kunskaper för optimering av läkemedelsbehandlinggenom att identifiera, åtgärda och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i
    aktuell farmaceutisk roll inom verksamhets-/specialitetsområde. Rådfrågas av seniora kollegor. Där så är tillämpligt.
  • Ansvara för att utveckla och/eller generera ny kunskap om säker hantering av läkemedelsformuleringar utifrån aktuell verksamhet.
  • Kunna identifiera och aktivt söka ny kunskap om farmakodynamik och kunna tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen i komplexa och avancerade fall. Kan föra välgrundade teoretiska
    resonemang i situationer där evidens saknas. Där så är tilllämpligt. Rådfrågas av seniora kollegor.
  • Djup kunskap om farmakokinetik och kunna tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelsupptag och omsättning i kroppen samt vid interaktioner. Förmåga att tolka avancerad TDM (terapeutiks dosmonitorering) för enskild patient eller population. Där så är tillämpligt.
  • Farmaceutiskt ansvar för planering av arbete med läkemedelsgenomgångar och hur det i verksamheten kopplas till det förebyggande arbetet av läkemedelsordinationer där så är tilllämpligt.

Informatik

  • Övergripande ansvar för utveckling av dokumentation och informationshantering inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Övergripande ansvar att utveckla och implementera evidensbaserade metoder för säker vård- och informationsöverföring inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Övergripande ansvar att utveckla och implementera informations- och kommunikationsverktyg inom verksamhets-/specialitetsområde.

Kompetensutveckling och utbildning

Du går kurs och utbildning avsedd för pedagogisk utveckling av det kliniska vårdområdet.
Du påbörjar eller fortsätter forskning.

Steg 7

Specialisttjänst

För uppflyttning till steg 7 krävs det att du söker en klinisk specialisttjänst inom definierat kliniskt vårdområde och uppfyller de reella och formella kraven. Specialisttjänsterna inrättas efter verksamhetens behov. Det innebär att specialisttjänsterna inte finns i alla verksamheter.

Du arbetar strategiskt och ansvarar för att stärka interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom yrkesområdet. Du ansvarar för utvecklings- och forskningsarbete.
Du handleder kollegor under doktorandstudier.

Formell kompetens

Legitimerad apotekare med doktorsexamen inom relevant område. 

Samt:

  • Klinisk erfarenhet inom specialitet (minst 8 år)
  • Godkänd certifiering utfärdad av Board of Pharmacy Specialties (BPS) eller motsvarande* relevant för verksamheten
  • Pedagogik-/handledarutbildning (7,5 högskolepoäng)

Evidensbaserad vård

  • Inom ditt specialitetsområde analysera behovet, initiera och ansvara för utbildningsinsatser samt generera ny läkemedelsrelaterad evidensbaserad kunskap.
  • Ha helhetssyn och övergripande ansvar att hålla samman strategier utifrån omvärldsbevakning inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Förmåga att ge avancerad återkoppling om forskningsmetodik. Exempelvis vara peer-reviewer för vetenskapliga manus och/eller opponent.
  • Förmåga att planera, genomföra och rapportera ett omfattande vetenskapligt utvärderings- eller forskningsprojekt inom farmaci. Exempelvis doktorandprojekt.

Personcentrerad vård

Ej kravsatt kompetens i denna stegtjänst

Samverkan i team

  • Förmåga att skapa och utveckla samarbeten och nätverk nationellt och/eller internationellt.
  • Förmåga att kommunicera komplex information till stora grupper av intressenter. Övergripande ansvar att utveckla, utbilda, implementera och utvärdera nationella kommunikationsstrategier för professionen.
  • Förmåga att agera konsult/expert till kollegor inom professionen som verksamhetssakkunnig såväl internt som externt samt där så är tillämpligt skapa förutättningar för forskning och utveckling.
  • Ansvara för implementering och utveckling av interprofessionellt lärande samt samarbete mellan klinisk verksamhet och universitet eller högskola.
  • Har kunskap om handledningsmetodik och erfarenhet av att praktiskt handleda kollegor/studenter. Kan undervisa i praktisk handledning och/eller agera mentor för andra handledare.
  • Övergripande ansvar för att planera, konsultera och samverka med andra aktörer/professioner för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan i syfte att förbättra vården.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Övergripande ansvar att initiera, leda, utveckla och utvärdera kvalitets- och förbättringsarbeten. Ha helhetssyn och hålla samman kvalitets- och förbättringsarbeten inom befintligt verksamhets-/specialitetsområde.
  • Kännedom och förmåga att använda relevanta teorier/ metoder för systematiskt förbättringsarbete samt stödja andra i användningen.

Säker vård

  • Strategiskt arbeta med att förbättra arbetssätt utifrån avvikelser och/eller riskbedömningar gällande läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning. Utifrån professionen ansvara för att dra slutsatser utifrån en större mängd avvikelser. Implementera och utvärdera egenkontroller.
  • Övergripande ansvar att omvärldsbevaka myndighetskrav, lagar och föreskrifter inom läkemedelshantering och/eller läkemedelsförsörjning. Övergripande ansvar att implementera myndighetskrav inom verksamheten.
  • Ha god kunskap om relevant sjukdomslära och förmåga att tillämpa den i sitt arbete. Ansvarar för att utbilda inom professionen. Behärska vanliga laboratorievärden i aktuell patientpopulation samt även ha kunskap om mer
    ovanliga analyser inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Strategiskt ansvar att utveckla och implementera nya metoder/kunskaper för optimering av läkemedelsbehandling genom att identifiera, åtgärda och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP) utifrån tillgänglig information i aktuell farmaceutisk roll inom verksamhets-/specialitetsområde. Rådfrågas av seniora kollegor. Där så är tillämpligt.
  • Strategiskt ansvar för att utveckla och/eller generera ny kunskap om säker hantering av läkemedelsformuleringar utifrån aktuell verksamhet.
  • Kunna identifiera och aktivt söka ny kunskap om farmakodynamik och kunna tillämpa farmakodynamiska principer om läkemedelspåverkan på kroppen i komplexa och avancerade fall. Kan föra välgrundade teoretiska
    resonemang i situationer där evidens saknas. Där så är tilllämpligt. Rådfrågas av seniora kollegor.
  • Djup kunskap om farmakokinetik och kunna tillämpa farmakokinetiska principer om läkemedelsupptag och omsättning i kroppen samt vid interaktioner. Förmåga att tolka avancerad TDM (terapeutiks dosmonitorering) för enskild patient eller population. Där så är tillämpligt.
  • Strategiskt farmaceutiskt ansvar för planering av arbete med läkemedelsgenomgångar och hur det i verksamheten kopplas till det förebyggande arbetet

Informatik

  • Strategiskt ansvar för utveckling av dokumentation och informationshantering inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Strategiskt ansvar att utveckla och implementera evidensbaserade metoder för säker vård- och informationsöverföring inom verksamhets-/specialitetsområde.
  • Strategiskt ansvar att utveckla och implementera informations- och kommunikationsverktyg inom verksamhets-/specialitetsområde.

Kompetensutveckling och utbildning

Du bedriver egen forskning som är kopplad till verksamheten.
Du genomför utbildning för utveckling av kliniskt vårdområde.

  • Senast granskad: 28 maj 2024