Bidrag till ekonomiskt behövande

Om du är ekonomiskt behövande kan du söka bidrag från någon av Region Stockholms donationsstiftelser. Du kan söka bidrag om du under det senaste året haft din vårdkontakt vid något sjukhus eller vårdverksamhet inom Stockholms län. 

Donationsstiftelserna följer skatteverkets riktlinjer, vilket innebär att bara sökande med låg inkomst och små tillgångar kan beviljas gåvomedel.

Kontakt

Du kan mejla till vår funktionsbrevlåda donationsstiftelser.internfinans@regionstockholm.se

Du kan också ringa till 08-123 171 71 på tisdagar (helgfri vardag) klockan 10.00 - 11.30.

Mejl besvaras sporadiskt under juni, juli och december. Telefontiden är inte tillgänglig under juni, juli och december.

Ansökan om bidrag

Ansökan görs genom att fylla i något av de digitala ansökningsformulären som nås via länkarna här.

Ansökan om fondmedel, vuxen (från 18 år)

Ansökan om fondmedel, barn

Frågor och svar om att ansöka om bidrag från donationsstiftelserna

Här finns svar på de vanligaste frågorna kring att söka bidrag.

Vem får söka fondmedel från donationsstiftelserna?

Den som det senaste året, räknat från ansökningsdatum, haft vårdkontakt vid något sjukhus eller vårdverksamhet inom Stockholms län får söka bidrag. Enligt stiftelsernas regler ska den sökande vara ekonomiskt behövande. 

Vem räknas som ekonomiskt behövande?

Stiftelserna följer skattemyndighetens riktlinjer vilket innebär att bara sökande med låg inkomst och små tillgångar kan beviljas pengar. Med det menas att den totala inkomsten understiger fyra prisbasbelopp och att eventuella tillgångar understiger ett prisbasbelopp.

För år 2025 är ett prisbasbelopp 58 800 kronor. Det innebär att för en ensamstående anses 235 200 kronor brutto per år vara gränsen för att kunna få pengar. För en barnfamilj med två vuxna och två barn är summan 411 600 kronor. Hushållets samtliga inkomster och förmögenhet ska räknas in.

För att bedömas vara ekonomiskt behövande får hushållet inte heller ha tillgångar på mer än ett prisbasbelopp, det vill säga 58 800 kronor.

Vad kan jag söka fondmedel för?

Du kan till exempel söka bidrag för följande:

  • merkostnader på grund av sjukdom, bland annat vårdkostnader och läkemedelskostnader.
  • hjälpmedel som du behöver för att underlätta vardagslivet du har på grund av din diagnos och sjukdom. Exempelvis glasögon, specialmadrass, digitala hjälpmedel.
  • Fritidsaktiviteter för rehabilitering, till exempel träningskort, besök på hälsohem eller miljöombyten som befrämjar hälsan.

Hur söker jag fondmedel?

Från och med 2025 sker ansökan om fondmedel i första hand via ett digitalt ansökningsformulär där du fyller i dina uppgifter och bifogar bilagor. För att genomföra en ansökan krävs att du kan legitimera dig med BankID.

Om du har förvaltare kan denne legitimera sig med BankID. Om du har en god man som har i uppdrag att Bevaka rätt så kan även denne legitimera sig. Om du har förvaltare eller god man så är det viktigt att ett registerutdrag bifogas i ansökan.  

Förbered dig innan du fyller i det digitala ansökningsformuläret

  • Skaffa ett yttrande från din vårdgivare. Din vårdgivare behöver lämna ett yttrande till din ansökan om fondmedel. Ansökt belopp ska överensstämma med ditt behov av pengar utifrån din sjukdomssituation. Yttrandet ska skannas in och bifogas i din ansökan.
  • Slutskattsedel från Skatteverket ska bifogas för att visa din senaste beslutade årsinkomst. Om du är gift/sambo ska dennes slutskattsedel också bifogas. Om du är 18 år och går på gymnasium har dina föräldrar försörjningsplikt till och med att du är 21 år. Du fyller då i ett ansökningsformulär för en vuxen och bifogar en kopia av din och din/dina vårdnadshavares slutskattsedel.
  • Ta fram dina kontouppgifter. Utbetalning kan endast ske till sökande, förvaltare/god man eller vårdnadshavare.
  • Om du har god man eller förvaltare ska en kopia på registerutdrag alltid bifogas.
  • Identifiering med BankID krävs. För att skicka in formuläret krävs identifiering med BankID.

Att göra för att kunna skicka in ansökan

  • Samtliga uppgifter i ansökan ska vara ifyllda. En röd stjärna (*) betyder att det är obligatoriskt att fylla i uppgiften.
  • Bifoga nödvändiga handlingar genom att digitalt ladda upp filer.
  • Identifiera dig med BankID för att kunna slutföra och skicka in ansökan. Om ansökan inte går att skicka in kan det bero på att du inte fyllt i samtliga fält.

Om ansökan är ofullständigt ifylld eller om några handlingar saknas så finns inte underlag för ett beslut. Du får då ett avslagsbeslut och måste göra en helt ny, fullständigt ifylld ansökan.

Pappersansökan

Om du vill skicka in en pappersansökan får du vänta tills senare på året. Ansökningsblanketter från 2024 eller tidigare godkänns inte utan skickas tillbaka till dig.

Kan jag söka fondmedel som förvaltare eller god man?

Ja. Du kan hjälpa en person att söka bidrag. 

I ansökan behöver det bifogas ett registerutdrag där det framgår att du är förvaltare eller god man. Förvaltare och god man som har i uppdrag att Bevaka rätt kan legitimera sig med BankID i stället för den sökande.

När och hur ofta kan jag söka bidrag?

Pengar kan beviljas en gång per år.

Ansökningar kan skickas in under perioden 13 januari till 14 november. 

Hur lång tid tar det innan jag får ett beslut?

Det finns ingen tidsram för hur lång tid det tar att få ett beslut. I första hand prioriteras sökande som inte fått bidrag föregående år. Det gör att handläggningstiden kan bli längre för sökande som fått bidrag föregående år.

Du kan inte få något besked om hur lång tid handläggningen tar för just din ansökan.

Du får alltid ett beslut om du beviljats fondmedel eller fått ett avslag. Om du ansökt digitalt så kommer du vid ett beviljande få ett skriftligt beslutsbrev via post. Vid ett avslag kommer du få ditt beslut via den mejladress som du angivit i ansökan.

Vid pappersansökan meddelas om du beviljats fondmedel eller fått avslag via ett skriftligt beslut till den adress som står angiven i ansökan.  

När sker utbetalning av godkända bidrag?

Utbetalning av godkända fondmedel görs löpande under året. 

Utbetalning görs efter att du fått besked om att du får bidrag.

Vad kan vara orsak till att jag inte beviljas fondmedel?

Även om du uppfyller de ekonomiska förutsättningarna så kan fondmedel inte garanteras eftersom hänsyn bland annat tas till: 

  • det ändamål du sökt för överensstämmer inte med donationsstiftelsernas ändamål.
  • om fondpengarna för året är slut.
  • annan anledning.

Hantering av dina personuppgifter och samtycke

Region Stockholm förvaltar och administrerar ett flertal stiftelser och gåvofonder. Din ansökan om bidrag/fondmedel handläggs av donationsfondsförvaltningen vid Region Stockholm på uppdrag av regionstyrelsen.

Regionstyrelsen och stiftelserna är personuppgiftsansvarig

Regionstyrelsen och de eventuella stiftelser du söker medel från är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker av dina personuppgifter efter att din ansökan lämnats in.

De personuppgifter du lämnar i din ansökan behandlas för att donationsfondsstiftelserna ska kunna bedöma om du är berättigad till bidrag från stiftelsen eller inte. Behandlingen av personuppgifterna är en nödvändig del i bedömningsprocessen för stiftelser.

Om du beviljas bidrag kommer donationsförvaltningen att behandla de uppgifter du lämnat i din ansökan för att kunna uppfylla de rättsliga förpliktelser som stiftelsen har enligt lagar såsom exempelvis bokföringslagen och gentemot myndigheter såsom exempelvis Skatteverket, länsstyrelsen etcetera. Här kan stiftelsen vara skyldig att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter, såsom exempelvis Skatteverket.

Betalningsinstruktioner inklusive uppgivna personuppgifter för beviljade ansökningar skickas till utbetalande bank.

Du kan få veta vilka personuppgifter som hanteras och begära rättelse

Du har rätt att få veta vilka uppgifter stiftelsen behandlar om dig. I så fall ska du lämna en begäran om det till 
Donationsförvaltningen
Region Stockholm 
Box 30215
104 25 Stockholm.

Du har även möjlighet att i tillämpliga fall begära rättelse, komplettering eller radering av dina personuppgifter samt begära begränsning av användningen.

Regionens dataskyddsombud

Regionstyrelsens dataskyddsombud kan nås via mejl  integritesskydd@regionstockholm.se eller via post 
Region Stockholm
Box 30215
104 25 Stockholm.

Samtycke genom din ansökan

Du samtycker genom din ansökan till att stiftelsen behandlar dina personuppgifter för att kunna bedöma om du är berättigad till bidrag från stiftelsen eller inte. Du har rätt att när som helst återta ditt samtycke. Dina personuppgifter kommer då fortsättningsvis endast behandlas för att uppfylla rättsliga skyldigheter enligt ovan.

Synpunkter och klagomål

Har du som registrerad synpunkter eller klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten

Bevarande och gallring av personuppgifter

Om du får ett avslag kommer din ansökan med tillhörande personuppgifter att raderas (gallras) inom 2 år efter ansökan fått ett avslag. Samtliga beviljande beslut bevaras för all framtid. Underlag till beslut sparas i 10 år efter utgången av det år som du fått bidrag från stiftelsen. Tidsfristerna följs av donationsförvaltningens bevarande- och gallringsplan.

  • Senast granskad: 13 januari 2025