Välkommen till Stockholm-Uppsala life science-konferens

Stockholm-Uppsalaregionen är en ledstjärna för samverkan inom life science-sektorn och förenar sjukvård, akademisk forskning och industri i ett levande ekosystem.

Bilden är ett kollage av två bilder. Bilden till vänster är på personer som sitter vid datorer med ett labb i bakgrunden. Bilden till höger är fasaden av aula medica
Foto: Danish Saroee/Ulf Sirborn

Här möts världsledande akademiska institutioner, banbrytande startups och globala företag för att arbeta för bättre hälsa hos människor, djur och miljö.

Life science-konferensen den 10 oktober

Konferensen ska fungera som ett diskussions- och informationsforum för de stora möjligheter till samarbete och nyttjande av omfattande infrastruktur och expertis som finns i Stockholm-Uppsala-regionen. Vi är mycket glada att Sveriges socialminister Jakob Forssmed kommer för att ge oss ett öppningsanförande om regeringens syn på life science.

Det efterföljande preliminära programmet inkluderar bland annat den nya direktören för SciLifeLab, Jan Ellenberg. Han flyttar nu hit från en tjänst som chef för EMBL Imaging Center och för EMBL Cell Biology and Biophysics-enheten i Heidelberg och kommer att ge oss sitt utifrån-perspektiv av Stockholm-Uppsala-klustret. Vi är också mycket glada att ha med oss Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH, och Ulf Landegren, professor i molekylär medicin vid Uppsala universitet för inifrånperspektivet.

Det blir också presentationer och diskussioner med unga entreprenörer och forskare, ett panelsamtal med nyckelpersoner från den offentliga sektorn och förstås en avslutande mottagning.

Eftermiddagens diskussioner kommer att vägledas av vår moderator, Nina Rawal.

Att driva innovation och tillväxt

Kom med och träffa en mångfald av yrkeskategorier och kompetenser och upptäck hur vi kan arbeta tillsammans för att driva innovation och tillväxt inom life science. Oavsett om du är akademisk forskare, näringslivsaktör eller nybliven entreprenör så är den här konferensen en unik plattform för att främja partnerskap, dela tankar och idéer och öppna upp nya möjligheter för att främja hälsa och medicin.

Välkommen till ett möte för att uppmärksamma styrkan och potentialen i life science-klustret Stockholm-Uppsala.

Via länken nedan når du det preliminära programmet och du får möjlighet att anmäla dig till utskick av programuppdateringar och officiell konferensinbjudan.

Preliminärt program och anmälan till utskick

• Senast granskad: 24 juni 2024