För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Steg 4: Utveckling och test

I fas fyra utvecklas lösningen. Vid val av utvecklingssätt är det viktigt att ta hänsyn till bland annat lagar och regelverk. 

Bild på innovationsprocessen  med symboler för varje steg. På denna bild är en symbol med ett en skiftnyckel och en linjal i fokus.

I denna fas genomför du också validering av lösningen, riskanalys och planering inför implementering. Du utvecklar de mest lovande idéerna till mer konkreta lösningar. Med hjälp av enkla material kan du till exempel snabbt bygga och visualisera hur lösningen skulle fungera i praktiken.  
 
I detta steg planerar du för, utvecklar eller köper in en lösning. Steget innefattar också kontakt med interna expertgrupper, implementering, utvärdering/forskning och förvaltning. 

Stöd för utveckling

Undersök genomförbarheten för utvalda idéer. Testa att visualisera lösningens händelseförlopp ur ett användarperspektiv och gör en storyboard.

Här hittar du en mall för en storyboard(Extern länk)

Utveckla IT-lösningar internt gör du enligt lokala styrmodeller. Undersök via respektive intranät hur IT och informationsinfrastruktur ska styras i din organisation. 
 

Utveckling av digitala lösningar internt kan du göra via e-tjänsten Stöd- och behandlingsplattformen.   

Tjänsten Stöd och behandling (SoB) är en av 1177:s e-tjänster och en nationell teknisk plattform som ger vårdgivare möjlighet att erbjuda invånare stöd- och behandlingsprogram med säker interaktion via nätet. Tjänsten består av två tekniska plattformar, Stöd och behandling samt Designverktyget.

I Designverktyget skapas stöd- och/eller behandlingsprogrammen och de kan bestå av olika delar med text, film, ljud och/eller bild samt formulär i form av till exempel övningar, skattningar, dagbok och/eller aktivitetsplaner. Invånaren och behandlaren delar information och processer i programmen via plattformen Stöd och behandling, inklusive en säker meddelandefunktion. Funktionen avses att användas när behandlaren interagerar med invånaren i en kontinuerlig process där flera kontakter och/eller informationsinsatser kan ske digitalt.

Hur når man tjänsten?
Anställda loggar in med e-tjänstekort via webblänk på Inera.

Till Ineras webbplats(Extern länk)

Du kan också mejla till SLSO:s lokala förvaltning

Användbara länkar

Här samlas länkar till mallar och sidor som kan vara till stöd för utvecklingen

Nyttokalkyl på Ineras webbplats (Extern länk)

Kammarkollegiets webbplats(Extern länk)

Steg 3: Idégenerering

Fokus i processens tredje fas är att finna potentiella lösningar på behovet. Behoven avgränsas efterhand till en lösning.

Till steg 3: Idégenerering

Steg 5: Implementering

Implementering är det som görs för att innovationen ska införas i en ordinarie verksamhet. 

Till steg 5: Implementering
  • Senast granskad: 10 april 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.