För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Steg 3: Idégenerering

Fokus i processens tredje fas är att finna potentiella lösningar på behovet. Behoven avgränsas efterhand till en lösning. 

Bild på innovationsprocessen  med symboler för varje steg. På denna bild är en symbol med ett kort med en glödlampa i fokus.

Fasen går från idégenerering, där flera idéer spånas fram, till ett urval av koncept. Det är viktigt att redan tidigt testa koncepten med enkla prototyper som succesivt förfinas för att säkerställa att ett förslag på lösning verkligen tillgodoser behovet.   

När ett eller ett fåtal koncept valts ut bör de olika lösningsförslagen utvärderas utifrån olika aspekter så som juridiska, regulatoriska, tekniska, organisatoriska och ekonomiska för att kunna fatta väl grundade beslut om vilken lösning man vill gå vidare med.

Aktiviteterna som ingår i denna fas hittar du nedan.

Ta fram flera idéer och koncept

I det här steget har det blivit dags att ta fram idéer och lösningar för användarna. Nu gäller det att ta fram många idéer och olika lösningsförslag till din utmaning. Det handlar inte om att hitta ”rätt” idé i det här läget, utan snarare att tänka brett och generera ett stort utbud av möjligheter.  

Till din hjälp kommer du att introduceras till kreativa metoder för att ta fram idéer, koncept och lösningar på din utmaning utifrån användarnas behov. 

Det finns många bra idégenereingsmetoder att läsa om hos Openlab.

Om idégenereringsfaen på Openlabs webbplats(Extern länk)

För dialog med stödfunktioner

Involvera och för dialoger med stödfunktioner som berörs av din utmaning, till exempel IT, kommunikation, HR eller andra intressenter.

Beskriv nyttan, genomförbarheten och eventuella kostnader för olika koncept

När du har tagit fram en mängd idéer är det dags att välja ut och konkretisera idéerna. Börja med att skapa översikt över alla idéer du har genom att till exempel sätta upp dem på en vägg eller lägga över ett bord.  

Bestäm vilka kriterier dina idéer ska prioriteras utifrån. Det kan till exempel vara vilken idé som är enklast att genomföra, den som bäst uppfyller användarens behov eller den som är mest kostnadseffektiv. Välj ut vilka idéer som du vill utveckla vidare i det här läget och försök att göra dem så konkreta och begripliga att de kan förstås av andra. 

Om att konkritisera idéen på SKR:s webbplats(Extern länk)

Om att ta fram idéer på SKR:s webbplats(Extern länk)

Förankra valda koncept och planera för utveckling av valt koncept

Förankra valda koncept med ledning, berörda parter, intressenter och medarbetare samt lägg en plan för hur du kan utveckla och testa de valda koncepten. 

Steg 2: Analys

I steget “analys” använder du kreativa metoder för att analysera och definiera användarnas behov.

Till steg 2: Analys

Steg 4: Utveckling och test

I fas fyra utvecklas lösningen. Vid val av utvecklingssätt är det viktigt att ta hänsyn till bland annat lagar och regelverk.

Till steg 4: Utveckling och test
  • Senast granskad: 10 april 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.