Steg 1: Behov
Fokus i processens första steg är att identifiera, undersöka och beskriva det problem som finns samt de behov som problemet bottnar i.
I samband med detta steg behöver en projektorganisation skapas samt övrig organisering ske. I detta ingår bland annat att påbörja projektplan, intressentanalys och omvärldsanalys samt att börja förankra projektet i organisationen.
Aktiviteterna som ingår i denna fas hittar du nedan.
Ringa in din utmaning
I det första steget i innovationsprocessen ska du ringa in din utmaning och förstå vem du utvecklar produkten eller tjänsten för.
I detta steg kommer du att:
- definiera vad du vill utveckla och för vem
- formulera din utmaning utifrån en bred ansats
- titta på vilka olika aktörer som kan beröras av ditt projekt.
Hos Sveriges kommuner och Regioner (SKR) samt hos Openlab hittar du konkreta verktyg för hur du kan jobba med att ringa in utmaningen.
Om att ringa in utmaningen på SKR:s webbplats(Extern länk)
Om att ringa in utmaningen på Openlabs webbplats(Extern länk)
Skapa en projektgrupp och projektplan
Det är viktigt att rekrytera en projektgrupp med många kompetenser för att bygga en bred kunskapsbas av olika professioner som kan tillföra olika perspektiv och kompetenser. Gruppen tar tillsammans fram en projektplan där projektmål och hur projektet ska genomföras definieras.
Genomför en intressentanalys
Genom att göra en intressentanalys får du en överblick av vilka aktörer, grupper och personer som kommer att beröras av din utmaning. Du undersöker också vilka du bör involvera i arbetet – både i din egen organisation och utanför.
Läs mer hos Sveriges kommuner och Regioner (SKR) samt hos Openlab om hur du gör en aktörskarta/intressentanalys:
Genomför en behovsanalys
I det här steget ska du undersöka och förstå målgruppens behov, drivkrafter och upplevelser. Genom att observera, intervjua och interagera med användarna får du en bild av hur din lösning, process eller tjänst påverkar deras liv.
Detta steg i utvecklingsarbetet kräver mycket tid för att du ska förstå din målgrupp och för att du ska kunna lösa rätt problem. Här är det viktigt att inte hoppa på en lösning allt för snabbt utan att stanna i problemet och försöka definiera vilka olika behov din målgrupp har.
Det finns många bra verktyg som kan vara ett bra stöd i arbetet.
Hos Sveriges kommuner och Regioner (SKR) kan du läsa om hur du kan undersöka din målgrupps behov.
Om undersökningsfasen på SKR:s webbplats(Extern länk)
Hos Openlab kan du läsa om empatifasen och hur du utforskar din valda utmaning utifrån användarens perspektiv.
Regulatoriska aspekter
Det är viktigt att få god kännedom om regulatoriska aspekter, immaterialrätt och CE-märkning.
På vår webbplats finns en checklista om hur du ska tänka.
Checklista om viktiga aspekter
Du kan också läsa om vad som gäller kring immateriella rättigheter för anställda i Region Stockholm.
Genomför en omvärldsanalys
Vid en omvärldsanalys söker du efter information om hur andra har löst problemet eller utmaningen. Du kan också söka efter närliggande lösningar som påminner om din produkt, process eller tjänst.
Nedan listas några tips på hur du gör en enkel omvärldsanalys.
- Sök efter forskning på området.
- Gör en sökning i patent- och registreringsverkets databaser.
- Använd olika sökmotorer för att söka efter hur andra har löst problemet.
Om immaterialrätt på patent- och registreringsverkets webbplats(Extern länk)
Steg 2:Analys
I steget “analys” använder ni kreativa metoder för att analysera och definiera användarnas behov.
- Senast granskad: 3 april 2025