För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Norra Danviksbron sedd från Danvikskanalen.

Norra Danviksbron renoveras

Norra Danviksbron är en öppningsbar väg- och järnvägsbro. Bron byggdes 1917-1922 och är en viktig länk över Danvikskanalen. Efter hundra år har den nu nått sin tekniska livslängd och totalrenoveras för att säkerställa ett tryggt och hållbart resande.

Här kan du läsa om våra aktuella arbeten

Norra Danviksbron monterades ned under 2023 och byggs nu upp på nytt med utbytt stål, betong och grundläggning. Bron kommer att behålla sin unika utformning och funktion. Den renoverade bron kommer att uppfylla dagens krav på driftsäkerhet och effektivitet så att kollektivtrafiken ska kunna fortsätta att utvecklas på ett hållbart sätt.

Du som närboende kan få SMS med störningsinformation direkt i mobilen. Vi använder SMS-utskicken inför större eller plötslig omgivningspåverkan.

Anmäl ditt telefonnummer för SMS-aviseringar(Extern länk)

Maila ditt nummer för att avregistrera dig från SMS-utskicken.

Förbättrad framkomlighet och bevarat utseende

Renoveringen kommer att leda till ett minskat underhållsbehov och därmed en förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken. Vi kommer att bevara brons unika utseende och funktion i högsta möjliga mån.

Tidplan

  • Vinter 2021 – Genomförandeavtal mellan Region Stockholm och Stockholms stad godkänt i trafiknämnden.
  • Höst 2023 – Rivning och nedmontering av bron påbörjas och pågår till våren 2024.
  • 2024 – Under hösten påbörjas återuppbyggnaden av bron och pågår i cirka två år.
  • 2026 – Bron är färdig och kan tas i bruk för buss och båttrafik.

Så påverkas båttrafiken

Farleden kommer att begränsas på olika sätt under olika skeden i projektet. När arbetena med att lyfta bort den gamla broklaffen och lyfta dit den nya stängs Danvikskanalen av helt för båttrafik. Öppningsfunktionen är också avstängd i perioder av renoveringen. Under längre perioder ligger en pråm längs med kajen och begränsar bredden i kanalen.

Aktuell farledsbegränsning i Danvikskanalen

Så påverkas närboende och verksamheter

Närliggande boende och verksamheter kan komma att påverkas av buller och omlagda gång-/cykelvägar under tiden för arbetena.

Gångvägen under bron vid trappan på Nackasidan och gångvägen närmast vattnet på Stockholmssidan stängs av. Avstängningarna är på plats under rivning och återuppbyggnad och hålls öppna så mycket som arbetena tillåter.

Hundrastgården vid Saltsjöqvarn är avstängd under ombyggnaden av bron.

Arbetena kommer förutom i undantagsfall att utföras dagtid, klockan 07-19. Vid arbeten som utförs helger, kvällar eller nätter kommer detta att aviseras via portanslag samt via sms-aviseringar. Du kan anmäla dig till vår sms-tjänst längre upp på sidan.

Renoveringen innebär att vi ska:

  • Lägga ny grund och förstärka den befintlig grundläggningen.
  • Ersätta de utslitna betong- och stålkonstruktionerna i bron.
  • Riva elinstallationer i bron och ersätta med nya.
  • Anpassa busskörfältet till dagens krav.
  • Skapa ett dagvattensystem anpassat till dagens krav.
  • Renovera delar av manövertornet.
  • Återlägga Saltsjöbanans spår.

Så går återuppbyggnaden till

Arbeten på Stockholmssidan

Först genomförs rivningsarbeten och schaktning fram till brons västra landfäste. När schaktningen är klar och den gamla bottenplattan är borttagen, inleds återuppbyggnaden med betongarbeten.

En ny bottenplatta och ett nytt teknikutrymme byggs. Samtidigt påbörjas konstruktionen av nya bärande strukturer innanför landfästet.

Nästa steg är att bygga en balanskonstruktion av stål, som kommer i stora prefabricerade sektioner och monteras på plats. Parallellt med detta byggs ett maskinhus som bland annat kommer att innehålla motorer och växlar för att lyfta upp bron vid broöppning.

En stor betongmotvikt gjuts och en stålkonstruktion byggs som formen för motvikten ska vila på. Motvikten gjuts på plats för att säkerställa att bron kan stå i sitt nedfällda läge.

Rivning av Norra Danviksbrons pelare

Arbeten på Nackasidan

Arbetet på Nackasidan börjar med rivning och schaktning av material för att bygga den nya grundläggningen. Arbetena i anslutning till 222an byggs en spont för att möjliggöra schaktning och grundläggning av det nya landfästet.

Efter grundläggningen börjar arbetet med att bygga pelarna som den betongdel av bron ska vila på. Först borras pålar för att ge ett stabilt fundament. Den första pelaren som byggs är den som ligger längst ut mot kanalen, och sedan följer de andra pelarna längre in mot land.

När pelarna är på plats påbörjas byggandet av bron i betong, vilket innebär omfattande form- och gjutningsarbeten.

Broklaffen levereras och projektavslut

Den öppningsbara ståldelen av bron, klaffen, levereras som den sista stora milstolpen i projektet. Klaffen tillverkas på en annan plats och transporteras via kanalen för att lyftas på plats.

Efter det följer installationer och kompletteringsarbeten på och omkring bron.

Återuppbyggnaden avslutas med att lägga asfalt för busskörfältet och installera Saltsjöbanans spår.

När bron är på plats och alla arbeten är avslutade, genomförs tester, besiktningar och idrifttagning. Detta arbete pågår i några månader innan hela projektet är färdigställt.

Rivning av Norra Danviksbrons motvikt.
Motvikten i betong revs under hösten 2023. Foto: Stockholms stad

Ägarfördelning och historik

Norra Danviksbron som samägs av Region Stockholm och Stockholms stad byggdes i samband med att Hammarbyleden kom till för hundra år sedan, som en kombinerad landsväg och järnvägsbro. Det ekonomiska ansvaret för brons underhåll delades då mellan staden 59 procent och järnvägsföretaget 41 procent.

Under 2019 gjordes en översyn av ägandefördelningen där en likafördelning (50/50) av ägande och investering för den nya bron förordades och togs med i genomförandeavtalet. Den nya fördelningen baseras på dagens förutsättningar och brofunktion.

Danvikskanalen med Danviksbron i bakgrunden
Danvikskanalen är ett av få inlopp till Mälaren

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

Kundservicesidan på sl.se(Extern länk)

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

  • Senast granskad: 7 februari 2024

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.